EMA Group mukaan Euroopan ja kotimaan lennoilla sattuvien sairastapausten hoitopalveluun
Finnairin lennoilla mahdollisesti sattuvia sairaustapauksia varten oleva ympärivuorokautinen lääketieteellinen palvelu on laajentunut kattamaan myös yhtiön kotimaan- ja Euroopan-lennot.
Finnairin loma- ja kaukoliikenneverkoston osalta palvelun on tarjonnut Finnairille amerikkalainen MedAire-yhtiö. Vastaavasta palvelusta on tehty sopimus Euroopan- ja kotimaanliikenteen osalta EMA Group Oy:n kanssa.
Lääkäripäivystyskeskusten avulla Finnairin koneissa on nyt saatavissa asiantuntija-apua 24 tuntia vuorokaudessa, kaikkiin lennoilla tapahtuviin sairauskohtauksiin.
”Finnairin lennoilla sattuu vuosittain muutama kymmenen vakavampaa sairaustapausta. Niiden hoitaminen on aina haaste, jossa täytyy itse sairauden lisäksi arvioida tarve mahdolliseen ylimääräiseen laskeutumiseen sekä maakuljetukset ja asianmukaisen jatkohoidon järjestäminen potilaalle. Asiantuntijaorganisaatiot auttavat Finnairia tekemään matkustajiemme lennosta sairaustapauksissakin mahdollisimman turvallisen”, sanoo Finnairin johtava ilmailulääkäri Olavi Hämäläinen.
Finnairin kaikilla lennoilla on ns. lääkärilaukku, joka sisältää tärkeimmät ensihoitolääkkeet. Finnairin kaukoliikenteen koneissa on lisäksi defibrillaattorit, sydämen sähköshokin antamiseen soveltuvat laitteet. Ne ovat tehokas apu sydämen äkillisessä kammiovärinässä, joka johtaa hoitamattomana menehtymiseen.
Finnairin internetsivuilla www.finnair.fi > Matkustusinfo > Ilmailulääkäri, on koottu matkustajille runsaasti lääketieteellistä lentämiseen liittyvää tietoa.
Finnair on lisäksi perustanut Medadesk-palvelun koordinoimaan järjestelyitä niille Finnairin lennoilla matkustaville, joiden terveydentila vaatii esiselvityksiä ennen lentoa tai erityispalvelua lennon aikana.
Yhteydenotto Medadeskiin tapahtuu oman matkatoimiston tai Finnairin myyntipalvelujen kautta.
”Tällä tapaa olemme halunneet varmistaa, että lääketieteellistä erityishuomiota tarvitsevan henkilön matka onnistuu jo valmistelusta lähtien, ja sekä maa- että lentohenkilökunta ovat tietoisia mahdollisista erityisjärjestelyistä”, selittää Finnairin terveyspalveluiden johtaja Anja Koho.
MedAire (www.medaire.com) on yhdysvaltalainen terveyspalveluja tarjoava yhtiö, jonka asiantuntijat vastaavat kuukausittain noin 4 000:een lääketieteelliseen hätätapaukseen.
EMA Group Oy (www.ema.fi) puolestaan on Suomen johtava sairaalan ulkopuoliseen hoidon neuvontaan erikoistunut asiantuntijaorganisaatio, jonka toimialoja ovat matkustajan lääkäripalvelu, sairaankuljetuspalvelut sekä ensihoidon koulutus ja tutkimus.
Olavi Hämäläinen antaa 25.6. julkaistussa Finnair-blogissaan lentomatkailijoille terveysvinkkejä osoitteessa http://blogit.finnair.fi/2009/06/25/terveysvinkit/.
Hän ottaa kantaa monia matkustajia askarruttaviin kysymyksiin ja antaa vinkkejä muun muassa flunssatilanteisiin sekä lentokunnon arviointiin.
(EH)