O’Leary protestoi lentoasemien korkeita matkustajamaksuja
Ryanair raportoi 30. kesäkuuta umpeutuneen ensimmäisen vuosineljänneksensä (Q1) tulokseksi verojen jälkeen 136,5 miljoonaa euroa. Tulosparannus oli huimat +550 % edellisvuoden 21,0 miljoonasta eurosta.
Tulokseen ei ole otettu mukaan Ryanairin Aer Lingus -omistuksen heikentymistä. Sen vaikutus vie tulosta 13,5 MEUR alaspäin.
Ryanairin myyntituotot (774,7 MEUR) pysyivät viime vuoden (776,9 MEUR) tasolla, vaikka kuljetettu matkustajamäärä 16,6 miljoonaa kasvoi 11 % (15,0 miljoonaa Q1-2008). Myydyn lentolipun keskihinta näet putosi 13 %.
Ryanair kirjasi nyt peräti 42 % pienemmät polttoainekulut kuin vuosi sitten. Tämä selittyy sillä, että Ryanair ei ryhtynyt polttoaineen hankintojen suojautumistoimiin eli hedgingiin polttoaineen hinnan oltua viime vuonna erittäin korkealla. Nyt tämä ratkaisu osoittautui onnistuneeksi ja tulokselliseksi!
Koko vuoden tulosennustettaan Ryanair täsmensi aikaisemmin julkistamansa 200-300 miljoonan euron haarukan alarajalle. Tämä tulosennusteen huononnus aiheutti yhtiön osakkeen hintaan notkahduksen maanantaina 27.7.2009
Ryanairin suorapuheinen CEO Michael O’Leary läksytti tulosraportoinnin yhteydessä sekä brittien lentoasemahallintoa BAA:ta että Irlannissa DAA:ta (Dublin Airport Authority) kalliista ja mielettömistä lentokenttäveroista ja matkustajamaksuista.
”Vuoden 2009 ensimmäisellä puoliskolla BAA:n Iso-Britannian lentoasemilla matkustajamäärä putosi 9 %, lähes 5 miljoonaa matkustajaa. Veron takia pelkästään toukokuun matkustajaluvut Irlannissa putosivat 18 %, kun maan matkailusta tehtiin kilpailukyvytön hullun veron takia”, tulitti O’Leary. (EH)