UM:n mediakatsaus kertoo
Ulkoministeriön mediakatsauksen mukaan arvostetun kreikkalaisen Kathimerini-lehden toimittaja Stavros Tzimas kommentoi syyskuun alussa lehden kolumnissa suomalaisten matkatoimistojen osoittamaa huolenpitoa asiakkaitaan kohtaan vaaratilanteissa otsikolla ”Uutiset terrorismista”.
Toimittaja kertoi, että vain vähän sen jälkeen kun pommit räjähtivät aamuyöstä Ateenassa ja Thessalonikissa, eräs suomalainen teologian professori sai kännykkäänsä viestin.
Viestin lähettäjä oli huolissaan ja pyysi professoria ottamaan yhteyttä saatuaan viestin. ”Loogisesti olisi pääteltävissä, että kyseessä olisivat vastaanottajan sukulaiset tai muu läheinen henkilö”, toimittaja huomautti. ”Näin ei kuitenkaan ollut. Viesti tuli matkatoimistolta, joka oli varannut professorin lentoliput ja hotellin Halkidikilla. Häntä informoitiin räjähdyksistä ja annettiin puhelinnumero Suomessa, johon ottaa yhteyttä ja pyytää ohjeita tarvittaessa.”
Lehti kertoi, että sama viesti saavutti kaikki ne suomalaiset turistit, jotka olivat saman matkatoimiston, Arean, kautta lomalla Kreikassa.
”Me täällä Kreikassa emme ole tottuneet moiseen. Älkää vain sanoko, että olitte Kairossa vierailemassa sinä yönä, kun kaupungissa tapahtui räjähdys, ja aamun koittaessa matkatoimistonne soitti teille varmistaakseen, että olette elossa ja voitte hyvin sekä informoidakseen teitä tapahtumasta”, toimittaja ironisoi. ”Naiivit oppivat Indonesian tsunamista. He aktivoivat välittömästi asiakkaidensa informointijärjestelmiä missä tahansa nämä liikkuvatkin, kun asiakkaiden arvioidaan olevan pienimmässäkin vaarassa.”
Suomalaisten saamista viesteistä käy myös ilmi Kreikan matkailun ja talouden kärsimä vahinko. Joka kerta kun pommi tai kaasupulloviritelmä räjähtää, saattaa se Ateenan imagon melkein samaan kastiin Bagdadin, Kabulin tai Beirutin kanssa, toimittaja päätti.
(EH)