Hinnat vakiintuneet tuottamattomalle tasolle
International Air Transport Association (IATA) on julkistanut elokuun maailmanlaajuiset liikennesuoritteet.
Matkustajaliikenteen globaali kysyntä jäi 1,1 % alemmas kuin vuoden 2008 elokuussa. Tässä on kuitenkin parannusta heinäkuun lukuihin, jolloin oltiin 2,9 % jäljessä edellisvuotta.
Rahtiliikenteen kysyntä putosi 9,6 %, sekin hieman lievemmin kuin heinäkuun 11,3 %:n pudotus.
Positiivista oli matkustajatäyttöasteen paraneminen 1,2 %-yksiköllä 80,9 %:iin vuoden 2008 elokuuhun nähden. Keskihinnat putosivat silti tarjonnan tiivistymisestä ja kysyntätekijöistä huolimatta -22 % ns. premium-istuimilla ja -18 % turisti- eli economyluokassa.
Koneiden käyttöasteet ovat alentuneet; IATA:n esimerkissä kaukoliikenteen Boeing 777 -koneiden osalta 2,7 % eli 11,1 tuntiin päivässä. Vähempi käyttö parantaa matkustajatäyttöasteita, mutta vähemmillä lentotunneilla yksikkökustannukset kasvavat.
Euroopan IATA-lentoyhtiöiden suoritteet jäivät maailman keskiarvoja kehnommiksi. Kysyntä putosi elokuussa 2009 vuoden takaisesta 2,8 %, mutta oli lievästi parempi kuin heinäkuun pudotus (-3,1 %).
”Kysyntä paranee, mutta kannattavuus on yhä kaukana”, sanoo IATA:n pääjohtaja ja CEO Giovanni Bisignani. ”Hinnat ovat vakiintuneet, mutta kannattamattomalle tasolle. Samaan aikaan kustannuspainetta kehittyy alemmista koneiden käyttöasteista ja nousevista polttoaineen hinnoista. Toimiala ei ole noussut suosta vielä”, sanoo Bisignani. (EH)