Rostock-Gdynia-Helsinki -linja käynnistyy vuoden 2009 aikana
Finnlines-varustamo avaa viimeisen vuosineljänneksen 2009 aikana liikenteen Rostockiin STAR-luokan ropax-aluksilla. Nykyinen Travemünde-Gdynia-Helsinki-linja siirtyy Saksassa Rostockiin. Suunnitteilla on kahdella aluksella ajettava säännöllinen linjaliikenne, joka yhdistää kaikki kolme satamaa kolme kertaa viikossa: Rostock-Gdynia-Helsinki.
STAR-luokan matkustaja-rahtialukset liikennöivät edelleen myös Travemündestä Helsinkiin 27 tunnissa. Gdyniasta Helsinkiin matka kestää alle 19 tuntia.
Näin Finnlines tarjoaa kolme erilaista satamaa eteläiseltä Itämereltä Suomeen ja takaisin: Travemünde Länsi-Euroopan, Benelux-maiden ja läntisen Saksan tarpeisiin, Rostock Saksan kaakkoisosien ja Etelä- sekä Kaakkois-Euroopan alueiden kuljetuksille ja Gdynia tavaravirroille Puolasta/Puolaan sekä Itä-Eurooppaan. Finnlinesin rahtiasiakkaat voivat näin ohjata tavaravirtojaan Suomesta ja Suomeen entistä optimoidummin.
Myös matkustajilla on nyt mahdollisuus valita heitä lähinnä oleva satama ja säästää sekä aikaa että polttoainekustannuksia. Risteily Saksasta Gdyniaan Gdanskin lähelle lyhenee Rostock-lähdön ansiosta huomattavasti ja kestää vain 13 tuntia. Finnlines on edelleen ainoa varustamo, jolla on suora yhteys Puolan ja saksalaisen sataman välillä.
”Tämä uudistus tähtää kattavan ja tehokkaan meriverkoston luomiseen keskeisille Itämeren tavaravirroille ja uudenlaiselle matkustajakonseptille lukuisine vaihtoehtoineen”, selvitti Finnlines Oyj:n toimitusjohtaja Uwe Bakosch. ”Näin saamme myös huippumodernit, STAR-luokan rahtimatkustaja- aluksemme optimaaliseen käyttöön. Laivat on otettu liikenteeseen vuosina 20062007. Ne ovat suurimpia ja nopeimpia luokassaan ja rakennettu Itämeren erityisolosuhteisiin. STAR-luokan aluksilla voimme tarjota matkustajillemme laivamatkaelämyksen, jonka aikana voi mm. rentoutua saunassa ja porealtaassa. Illallinen nautitaan Itämeren maisemia ihaillen ja perille tullaan levänneenä”, toteaa Uwe Bakosch.
(EH)