Säästötoimet ja Aasian-liikenne lievensivät menetyksiä
Finnair-konsernin liikevaihto supistui kolmannella vuosineljänneksellä (Q3) eli heinä-syyskuussa 22 prosenttia. Keskeisimpinä syinä olivat kysynnän ja keskihinnan lasku.
Toiminnallinen tulos oli 36,4 miljoonaa euroa tappiolla, koska kustannukset laskivat vähemmän kuin liikevaihto eli 15 prosenttia. Tappio kuitenkin lieveni aiempiin vuosineljänneksiin verrattuna. Silti toimitusjohtaja Jukka Hienonen luonnehti tulosta ”karmeaksi” sekä ”rökäletappioksi” omalta osaltaan viimeiseksi ilmoittamassaan kvartaalituloksen julkistuksessa. Kolmisen kuukautta sitten tehtävästään irtisanoutuneen Hienosen lähdön takaraja Finnairista on Runeberginpäivä eli 5. helmikuuta 2010.
”Kolmannen neljänneksen tulos oli arvioidemme mukainen, vaikka se ei luonnollisestikaan vastaa millään muotoa tavoitteitamme. Koneet lentävät varsin kohtuullisilla matkustajakäyttöasteilla, mutta keskihinnan raju lasku syö kannattavuutta”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen.
Heinä-syyskuussa Finnair kuljetti kaksi miljoonaa matkustajaa. Matkustajaliikenteen kysyntä väheni 11 prosenttia ja kapasiteettia vähennettiin samassa suhteessa. Kapasiteettileikkaukset pitivät koneiden täyttöasteet edellisvuoden tasolla 80 prosentissa. Kuljetetun rahdin määrä laski runsaat kahdeksan prosenttia.
Laskusuhdanteessa Finnairin Aasian-strategia on osoittautunut yhtiön mukaan erityisen tärkeäksi. Kotimarkkinat kärsivät heikosta kysynnästä ja hintatasosta. ”On ilo todeta, että kotimaisen kysynnän laskua ovat jossain määrin kompensoineet uudet yrityssopimukset muilla markkinoilla”, kerrotaan yhtiöstä.
Eurooppa-Aasia-liikenteen osuus on jo yli 50 prosenttia Finnairin reittituotoista.
Finnair-konsernissa on käynnissä 200 miljoonan euron tehostamisohjelma, josta 30 miljoonan euron säästöt saavutettiin kolmannella neljänneksellä. Tammi-syyskuun säästökertymä yhteensä on 70 miljoonaa euroa. 120 miljoonan euron säästötavoite kohdistuu henkilöstökuluihin.
”Kannattavuuden heikentymistä on saatu hidastetuksi ponnekkailla säästötoimilla. Tekniikan, matkustamopalvelun ja cateringin vakautussopimukset ovat olleet keskeisessä roolissa. Kysynnän laskuun on sopeuduttu kapasiteettia vähentämällä. Hintatason laskuun sopeutuminen on sen sijaan ollut tahmeampaa”, Hienonen toteaa.
Finnair paransi vakavaraisuuttaan syyskuussa liikkeeseen lasketulla 120 miljoonan euron hybridilainalla. Lisäksi Finnairilla on käytössään rahoituslähteitä yhteensä 700 miljoonan euron arvosta, mikä turvaa meneillään olevan laivastouudistuksen. Finnairin lähtökohdat toipua laskusuhdanteesta ovat paremmat kuin monella sen kilpailijalla, mutta pieni kotimarkkina edellyttää valitun Eurooppa-Aasia-strategian määrätietoista toteuttamista. Kustannustaso on saatava vastaamaan sitä hintatasoa, joka kansainvälisesti kilpailluilta markkinoilta ovat saatavissa. (EH)