Laatua, elämyksellisyyttä ja innovatiivisuutta haetaan
Finnish Travel Quality Award eli matkailun laatupalkinto jaetaan jälleen Matka 2010 -messujen yhteydessä. Palkinto jaetaan tunnustukseksi onnistuneesta työstä laadun kehittämiseksi.
Palkittavan valinnassa kiinnitetään laadukkaan ja jatkuvasti kehittyvän toiminnan lisäksi huomiota seuraaviin ominaisuuksiin: elämyksellisyys ja innovatiivisuus, ympäristötekijöiden huomioiminen ja toiminnassa ja lajissaan paras hinta-laatu -suhde. Viime vuonna palkinnon sai Kristina Cruises, jonka toiminnassa korostuvat aitous, koko perheen turvalliset elämykset ja mahdollisuus tutustua erilaisella tavalla uusiin kulttuureihin.
Matkailualan ammattilaisista koostuva raati on valinnut viisi toimijaa ehdolle matkailun laatupalkinnon saajaksi. Yleisö voi äänestää omaa voittajasuosikkiaan joulukuun loppuun mennessä osoitteessa www.matkamessut.fi. Kaikkien äänestäneiden kesken arvotaan Suomen Matkatoimiston 300 euron arvoinen lahjakortti. Kilpailun raati täydennettynä paljon matkustavalla julkisuuden henkilöllä valitsee voittajan, joka julkistetaan Matkamessujen avajaispäivänä 21.1.2010.
Ehdokkaat ja raadin perustelut:
1) Galapagos saaret, turistitoimisto
Luontoretki vailla vertaa. Hyvä hinta-laatu-suhde. Saarilla liikutaan luonnon ehdoilla: kaikki on ohjattua, valvottua ja hyvin suunniteltua. Jo neljässä päivässä kävijä saa hyvän kuvan saarten ainutlaatuisesta eläimistöstä ja luonnosta. Saarille ei voi tulla omin päin, mutta kun sinne pääsee, kaikki sujuu mallikkaasti. Perillä asutaan laivassa täysihoidolla. Täällä on pystytty säilyttämään alkuperäisyys ja matkailu toteutetaan luonnon, ei turistien ehdoilla.
2) Helsingin kaupunki
Kansainvälisesti tärkein turistikohde Suomessa, joka on parantanut monella saralla ilmettään. Helsinkiin on syntynyt hieno heinä-elokuinen kahvilakulttuuri. Asioita kehitetään ja palvelua parannetaan. Hyvin perehdytetyt Helsinki-helpit palvelevat turisteja kesäisin. Helsinki satsaa kaupunkiinsa merenrantakaupunkina ja ”ihmisten Helsinkinä”. Esimerkkejä hyvästä ja inhimillisestä toiminnasta – Eiran rantaan rakennetaan puistoa ja uimarantaa saunoineen, suurtapahtumat hoidetaan mallikkaasti ja joustavasti (mm. Madonnan keikka), omaperäisiä ideoita hyödynnetään, esimerkkinä Rautatientorin luistinrata talvisin, pimeästä otetaan enemmän irti valaisemalla nähtävyyksiä ja kulttuurikohteita.
3) Royal Ravintolat
Royal Ravintolat ylläpitää korkeata laatua ja palveluosaamista Helsingin ravintola- ja hotellimaailmassa. Torikortteleihin perustettu ravintola Salutorget osoittaa, että he luovat ammattitaidolla ja varmalla maulla vetovoimaisen konseptin. Sama koskee hotelli Havenia, Small Luxury Hotels of the World -ketjun uutta jäsentä, joka G. W. Sundmansin ja Haviksen kanssa muodostaa hyvin toimivan ja tyylikkään kokonaisuuden merellisen Helsingin sydämessä. Myöskään rohkeutta ei puutu, tuleva uusi hotellihanke Fabianinkatu 7 eli F7 osoittaa vahvaa näkemystä ja uskoa Helsingin vetovoimaan.
4) Vanajanlinna
Kohteen toiminnassa on dynamiikkaa. Kohdetta kehitetään ja tarjontaa monipuolistetaan. Majoituskapasiteettia on lisätty, ja tarjonta huomioi eri kohderyhmät. Pitkä historia juontaa juurensa aina 1920-luvulle, jolloin linnassa kokoontui varhaisvuosien eliitti. Linna on edelleen yhtä upea kuin alkuaikoinaan, mutta tervetulleita ovat kaikki tavallisista turisteista yritysryhmiin. Hyvät ohjelmapalvelut ja upeat golfmahdollisuudet.
5) Viking Line
Loistava palvelu ja hyvä ruoka. Ravintolakonsepteja sekä laivoja kehitetään ja kunnostetaan jatkuvasti. Asiakkaiden tarpeisiin reagoidaan nopeasti. Viking Linella ainoana varustamona nopea laiva Tallinnaan, jossa on kokoustilat. Viking Line on henkilöstön huomioiva työnantaja, niinpä henkilökunnan vaihtuvuus on alhainen. Kattava ympäristöohjelma – Viking Linen pääkonttori ja kaikki alukset ovat saaneet ISO 14001 mukaisen ympäristösertifikaatin. Vaikeasta suhdanteesta huolimatta yritys tekee vähintäänkin kohtuullista tulosta.
Finnish Travel Quality Award -raadin muodostavat:
Riitta Lindegren, Gloria-lehti
Leena Tolvanen, Ikkunapaikka-lehti
Tani Järvinen, Laatukeskus
Mari Righini, MEK
Minna Eliasson, Suomen Matkatoimisto
Eero Nokela, Matkailutoimittajien Kilta
Rilla Engblom, Suomen Messut
Tuulikki Becker, Helsingin Kaupungin Matkailu- ja kongressitoimisto