”Kapteeni päättää koneessa, mutta yrityksen hallintoelimet yrityksessä”
Finnairin ensi helmikuussa eroava toimitusjohtaja Jukka Hienonen otti rajusti kantaa lentäjien lakkoon ja sen vaikutuksiin maanantaina 16.11. järjestetyssä lehdistötilaisuudessa. Kiistan ydinkysymyksenä on Hienosen mukaan työnantajan oikeus määrätä yhtiön omistamasta laivastosta.
”Olen surullinen ja järkyttynyt tällaisesta työtaistelusta, kun koko lentotoimiala käy historiansa suurinta selviytymiskamppailua. Lentäjät ovat hylänneet kolmannen sovitusesityksen reilun vuoden sisällä; Finnair olisi hyväksynyt näistä jokaisen”, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen kertoi lehdistötilaisuudessa ensimmäisenä lakkopäivänä.
”Pidän Finnairin lentäjien ammattitaitoa mkorkeassa arvossa, mutta yritysjohtamisesta heistä harvoilla on merkittävämpää kokemusta. Mielestäni kapteeni päättää koneessa ja yrityksen lailliset hallintoelimet yrityksessä. Finnairille riittää, kun noudatetaan lakia, EU-säädöksiä työajoissa, Suomen lakia eläkkeissä ja osakeyhtiölakia yrityksen johtamisessa”, Hienonen sanoi.
”Ei ole mielestäni oikein, että työehtosopimuksella yksi yhtiön työntekijäryhmä varaa itselleen oikeuden määrätä koneiden käytöstä, jotka on hankittu osakkeenomistajien rahoilla”, Hienonen jatkaa.
Finnair on leikannut kapasiteettiaan noin 15 % viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, mikä on noin kahdeksan koneen verran. Näillä koneilla ei kannata Finnairin kustannusrakenteella lentää, vaan koneet seisovat tyhjillään kentän laidalla.
”Jos jonkin reitin lentäminen ei ole Finnairin kustannusrakenteella mahdollista, mutta Finncomm voisi sitä kannattavasti lentää Finnairilta vuokraamallaan koneella, on absurdia, että tämä halutaan jopa lakon avulla estää”, Hienonen hämmästelee SLL:n vaatimuksia.
Finncomm Airlines on yksityisomistuksessa oleva yhtiö, joka tekee Finnairin kannalta hyödyllistä työtä syöttämällä asiakkaita Finnairin reittiverkostoon. Monien finnairilaistenkin työpaikka on riippuvainen siitä verkostoarvosta, jonka Finncomm omalla panoksellaan luo. Finncommilla on suomalaiset lentäjät ja voimassaoleva suomalainen työehtosopimus.
Liikkeellä on myös ollut harhaanjohtavaa informaatiota sovintoesityksen sisällöstä. On muun muassa väitetty, että sovintoesitys antaisi yhtiölle vapaat kädet vaihtaa ohjaamoihin halvemmat miehistöt, vaikka sovintoesitys itse asiassa takaisi lentäjille käytännössä täydellisen työnsuojan.
Finnairin tavoite ei ole hankkia ulkopuolisia lentäjiä koneisiinsa. Mutta mikäli lentoliikenteeseen ei saada sovituksi kilpailukykyisiä ehtoja, kannattamattomia reittejä joudutaan sulkemaan tai hakemaan kumppaneita, jotka voivat lentää niitä kannattavasti.
”SLL:n puheenjohtaja Rintala on sanonut, että hän pelkää halvempien ulkopuolisten lentäjien lennättävän Finnairin koneita jatkossa. Hän on pelkonsa kanssa oikeassa: voiko puheenjohtaja tuon selvemmin myöntää, että Finnairin lentäjien vanhat työehdot ovat kilpailukyvyttömät”, toimitusjohtaja Hienonen kysyy.
Hienonen sanoo Finnairin saavuttaneen merkittäviä muutoksia ja joustoja työehtosopimuksiin useimpien henkilöstöryhmiensä kanssa jopa kesken sopimuskauden. Sopimuksen osapuolia ovat olleet niin yhtiön pienipalkkaisimmat työntekijäryhmät kuin yhtiön johto ja hallituskin. (EH)