Internetin rooli tiedonlähteenä ja varauskanavana kasvanut
Tuoreet kesän 2010 lomaesitteet ovat ilmestyneet hyllyihin, mutta painettu sana menettää asemaansa loman suunnittelussa. Suomalaiset hakevat lomainspiraatiota sekä kohde- ja hintatietoja enenevässä määrin internetistä.
”Juuri ilmestyneen Kesä 2010 -esitteen painos on 110 000 kappaletta, kun kesälle 2005 painoimme 310 000 lomaesitettä”, kertoo Finnmatkojen markkinointipäällikkö Tiina Sirén.
Internetin tarjoamat mahdollisuudet kuvamateriaalille, liikkuvalle kuvalle ja sisällön laajuudelle ovat toista luokkaa kuin painetun esitteen. Lomainspiraatiota hakiessaan suomalaiset käyttävät matkanjärjestäjän sivujen lisäksi innokkaasti hakukoneita ja lueskelevat keskustelupalstoja ja blogeja.
”Tiedämme, että yli 90 % asiakkaistamme käy nettisivuillamme pohtiessaan lomavalintaansa, mutta kuitenkin noin 40 % käyttää lisäksi myös esitettä. Siksi perinteinen matkaesite ei enää palvele kuluttajaa sen haluamalla tavalla”, sanoo Tiina Sirén.
Finnmatkat ei tässä vaiheessa luovu esitteestä, mutta on käynnistänyt kehityshankkeen esitteen uudistamiseksi paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi.
Finnmatkojen tekemän tutkimuksen mukaan suomalainen kuluttaja katsoo esitettä vähän kuin aikakauslehteä, inspiraation lähteenä ja ajanvietteenä. Joulupyhät ovat kesäesitteiden vilkasta lukuaikaa. Kesämatkojen varaaminen nousee netissä vilkkaaksi jo joulunpyhien aikana.
Internetin merkitys tiedonlähteenä on kasvanut samaa vauhtia kuin matkaesitteen osuus on kutistunut. Finnmatkojen asiakkaista noin 70 % varaa lomansa netin kautta, kun vielä viisi vuotta sitten nettivaraajia oli vain kolmannes. (EH)