Täsmällisyydessä rumat luvut joulukuussa: vain 50 % lennoista aikataulussa
Finnairin reittiliikenne väheni vuonna 2009 vajaalla yhdeksällä prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Finnair kuljetti viime vuonna reitti- ja lomalennoillaan runsaat 7,4 miljoonaa matkustajaa. Bisnesluokan matkustajamäärä laski vuonna 2009 pari prosenttia, mutta kasvoi reittiliikenteen kapasiteettileikkauksista huolimatta joulukuussa runsaat 16 prosenttia.
Matkustajamäärä reittiliikenteessä laski reilut yhdeksän prosenttia. Runsaan kymmenen prosentin kapasiteettileikkauksen ansiosta matkustajakäyttöaste kuitenkin nousi yli prosenttiyksikön yli 73 prosenttiin.
Joulukuussa reittiliikenteen kysynnän lasku taittui. Reittiliikenne väheni neljä prosenttia. Kapasiteettia reittiliikenteessä vähennettiin joulukuussa yli kahdeksan prosenttia, joten käyttöaste nousi yli kolme prosenttiyksikköä 75 prosenttiin.
Aasian-liikenne väheni koko vuonna lähes 10 prosenttia, ja joulukuussa enää alle 4 prosenttia. Finnairin Aasian-lennoilla matkusti viime vuonna yli 1,1 miljoonaa matkustajaa. Bisnesluokan kysyntä Aasian-liikenteessä on kasvamassa. Joulukuussa bisnesluokan matkustajien määrä Aasian-liikenteessä kasvoi neljänneksellä.
”Eurooppa-Aasia-liikenteen bisnesmatkustuksessa on havaittavissa piristymistä. Kasvu tulee nyt erityisesti Suomen ulkopuolisilta markkinoilta. Olemme parantaneet kaukoliikenteen bisnesluokan palvelua. Yölennon Aasiaan voi matkustaa vaakatasossa vuodeistuimessa”, Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund kertoo.
Euroopan- ja kotimaanliikenne vähenivät molemmat joulukuussa yli kolme prosenttia ja kapasiteettia leikattiin yli 11 prosenttia, joten käyttöasteet nousivat Euroopan-liikenteessä viidellä ja kotimaanliikenteessä kuudella %-yksiköllä. Koko vuonna Euroopan liikenne väheni yli kahdeksan ja kotimaanliikenne vajaat 13 prosenttia.
Lomaliikenne väheni joulukuussa 30 prosenttia ja kapasiteettia leikattiin yhtä paljon edellisen vuoden joulukuuhun verrattuna. Koko vuoden osalta lomaliikenne väheni reilut kymmenen prosenttia.
”Lomalentojen matkustajamäärä on selvästi vähentynyt, mikä johtuu sekä kysynnän vähenemisestä että markkinaosuuden muutoksesta. Finnairin lomaliikenne-kapasiteettia on sopeutettu onnistuneesti, mikä on pitänyt käyttöasteet ja hinnat terveellä tasolla”, Haglund sanoo.
Finnairin reittiliikenteen keskituotto henkilökilometriltä laski viime vuonna 14 prosenttia ja viimeisellä vuosineljänneksellä runsaat 12 prosenttia.
”Lentolippujen hintataso on laskenut merkittävästi, eikä hintojen nousua ole nähtävissä”, Haglund toteaa.
Rahtiliikenteelle viime vuosi oli vaikea, mikä näkyi rahtikysynnän 12 prosentin laskuna. Joulukuussa kysyntä kasvoi runsaat kuusi prosenttia. Hintataso on edelleen selvästi alle vuoden 2008 tason.
Finnairin reittilennoista 50 prosenttia saapui joulukuussa aikataulun mukaisesti, mikä on 30 prosenttiyksikköä vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Suurimpina tekijöinä myöhästymisiin olivat kuormaushenkilöstön laiton ulosmarssi sekä joulunajan säästä johtuneet viivästykset Helsinki-Vantaan ja Keski-Euroopan lentokentillä. Koko viime vuoden reittilentojen saapumistäsmällisyys oli 87 prosenttia. (EH)