Konsernin odotetaan myyvän SEK 5 mrd:lla vuonna 2010.
Internet-matkatoimistokonserni European Travel Interactive (eTRAVELi) jatkaa kasvuaan pohjoismaisilla matkamarkkinoilla ja valmistautuu lisälaajentumiseen Euroopassa. Konserni tukee tuotemerkkivalikoimaansa ostamalla yhden suurimmista kilpailijoistaan Euroopassa, Travelstartin. Hankinnan myötä konsernin odotetaan myyvän matkoja viidellä miljardilla kruunulla vuonna 2010.
eTRAVELi on hankkinut jälleen yhden vahvan tuotemerkin pohjoismaisilta online-matkamarkkinoilta. Tällä kertaa kyseessä on Travelstart, joka toimii kaikissa Pohjoismaissa. Ennen Travelstartia konserni onnistui hankkimaan tuotemerkit Gotogate.no ja Flybillet.dk vuonna 2009.
eTRAVELin toimitusjohtajan Ralph Axelsonin mukaan alalla on hyvät mahdollisuudet hyödyntää synergioita, ja yritys haluaa käyttää ne.
”Travelstartin osto tuntuu valtavan jännittävältä. Yritys on yksi pohjoismaisten online-markkinoiden edelläkävijöistä. Suurin osa liikevaihdosta on peräisin online-myynnistä. Tuotemerkki on vahva, ja kuluttajat tuntevat sen hyvin. Travelstartin osto vahvistaa myös asemiamme alan markkinoilla, joilla kilpailu on erittäin kovaa”, sanoo Ralph Axelson.
Tuoreen Travelstart-hankinnan myötä eTRAVELi-konserni on nyt yksi Pohjoismaiden suurimmista matkatoimistoryhmistä. Konserni on nyt myös yksi Pohjoismaiden suurimmista toimijoista sähköisessä kaupankäynnissä yleisesti. Konsernin matkamyynnin odotetaan olevan viisi miljardia kruunua.
Vuoden 2009 tulos oli konsernille myös hyvin myönteinen. eTRAVELi teki kaikkien aikojen parhaan tuloksen 90 miljoonan kruunun EBITDA:lla verrattuna 46 miljoonaan kruunuun vuonna 2008. Tätä menestystä eivät ole vaimentaneet matka- ja lentoalan vaikeat ajat.
eTRAVELin tuotemerkkivalikoimassa ovat jo ennestään Seat24, Supersaver, Flygvaruhuset, Gotogate.no ja Flybillet.dk.
(EH)