Usean tukijalan strategia toimii
Europcar nousi vuonna 2009 Suomen suurimmaksi autovuokraamoksi matkatoimistojen kautta tehdyissä autovuokrauksissa. Mukana kansainvälisen Amadeus-järjestelmän tilastossa ovat sekä Suomessa että Suomeen tehdyt varaukset.
Matkailun ja eritoten liikematkustuksen rakennemurroksesta huolimatta Europcar onnistui kasvattamaan myyntiään ja otti käyttöön ennätysmäärän uutta kalustoa, vaikka vuokra-autojen rekisteröinti putosi Suomessa 41 %. Joka kolmas uusi vuokra-auto Suomessa tuli Europcarille, kerrotaan yhtiöstä.
Menestyksen taustalla on mm. liiketoiminnan rakentaminen usealle tukijalalle ja uudentyyppisen käyttäjäkunnan saavuttaminen. Myös hiilidioksidipäästöjen selvä väheneminen antaa vihreää nostetta toiminnalle.
”Kun autonvuokraukseen vahvasti vaikuttava liikematkustus on tullut 30-40 % alaspäin, me olemme pystyneet kompensoimaan tilannetta vapaa-ajan matkailun puolella. Lisäksi olemme tavoittaneet uutta käyttäjäkuntaa, sillä taantuman aikana pääoman sitominen omistusautoon ei enää ole itsestään selvää tai järkevääkään eikä enää sovi kaikkien arvoihin”, sanoo Europcarin myyntijohtaja Timo Keskinen.
Auton vuokraaminen on noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi tilapäistarpeisiin, kun kiinteitä kuluja ja työntekijöille maksettavia kilometrikorvauksia on karsittava. Yhä suositumpaa on esim. kotimaan liikematkustuksessa yhdistää junamatka kaukana sijaitsevaan kohteeseen ja autonvuokraus perillä. Yritykset haluavat mahdollistaa matka-ajan käytön työtehtäviin ja säästää kokonaiskustannuksissa. ”Joukkoliikenne ja autonvuokraus täydentävät nykyään toisiaan, eivätkä niinkään kilpaile keskenään”, linjaa toimitusjohtaja Jussi Holopainen Europcarilta.
Myös Europcarin muutama vuosi sitten solmima kansainvälinen allianssi Nationalin ja Alamon kanssa on auttanut kiinni entistä suurempaan osuuteen muutoin laskussa olevilla autonvuokrausmarkkinoilla. Yhdysvaltalaislähtöiset kumppanit ovat tuoneet lisää kauppaa Eurooppaan.
(EH)