”Haasteellinen vuosi”
Pohjoismainen liikematkakonserni VIA Travel Group koki haasteellisen vuoden 2009. Sopeutuminen markkinatilanteeseen ja kululeikkaukset paransivat tulosta kuitenkin jopa yhtiön odotuksia enemmän.
VIA Travel Groupin nettomyynti vuonna 2009 oli 78 miljoonaa euroa ja liiketoiminnan tulos ennen poistoja (EBITDA) 10 miljoonaa euroa. Tulos oli 13 prosenttia edellisvuotta pienempi.
VIA Travel Groupin konsernijohtaja Espen Asheim on silti tyytyväinen tulokseen. VIA Travel Group vei läpi merkittävät kululeikkaukset vuoden 2009 aikana.
”Kuluja alennettiin vuositasolla noin 12 miljoonaa euroa. Lisäksi pohjoismaiset prosessimme on konsolidoitu kohtaamaan markkinamuutokset. Esimerkiksi 25-30 prosenttia kaikista asiakkaidemme varauksista tehdään oman itsevaraustyökalumme VIA Onlinen kautta”, sanoo Asheim.
Monet VIA Travel Groupin asiakkaista leikkaavat matkakulujaan 20-25 prosenttia, mutta matkustusvolyymiä leikataan vain 10 prosentilla. ”Asiakkaat saavuttavat tavoitteen sopeuttamalla matkustuspolitiikkaansa”, toteaa Asheim.
”Olemme tehneet asiakastutkimuksen, jonka mukaan matkustusaktiviteetit pohjoismaisilla markkinoilla lisääntyvät ajan myötä.”
Yhteenlaskettu VIA Travelin, sen partnereiden ja franchise-toimistojen bruttoliikevaihto oli 923 miljoonaa euroa vuonna 2009.
VIA Travel Group ASA (2009 alustavat luvut) Tilikauden 2008 luvut ovat pro forma, koska mukana ovat Bergenske Reisebyrå AS:n luvut 1.1.2008 alkaen.
EUR miljoonaa 2009 (2008)
Bruttomyynti 572 (710)
Nettomyynti 78 (90)
Liiketoiminnan kulut 68 (75)
Tulos ennen poistoja (EBITDA) 10 (15)
Bruttomyynti on kirjattu suoriteperusteisesti, ja kokonaissummassa on mukana välitysmyynti.
Nettomyynti koostuu välityspalkkioista, komissioista ja provisioista.
(EH)