Brittiyhtiö panostaa hankkeeseen miljoona puntaa
Brittilentoyhtiö easyJet julkisti 4. kesäkuuta 2010 teknologian, joka tähtää vulkaanisesta toiminnasta aiheutuvien lentoliikenteen häiriöiden vähentämiseen tulevaisuudessa.
easyJet ottaa testikäyttöön uuden AVOID-teknologian (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector). Säätutkajärjestelmän, joka havainnoi ilmassa olevaa tuhkaa, on kehittänyt tohtori Fred Prata Norjan ilmantutkimuslaitoksesta (Norwegian Institute for Air Research, NILU). AVOID-teknologiassa lentokoneeseen asetettava infrapunalaite välittää tilannekuvaa ilmatilasta sekä lentäjille että lennonjohdolle.
Tilannekuvia seuraamalla lentäjä pystyy havaitsemaan tuhkapilven jopa 100 kilometrin etäisyydeltä 5000-50 000 jalan korkeudessa. Tämä mahdollistaa sen, että lentäjät voivat korjata lentoreittiä ja välttää siten tuhkapilvet. Teknologia toimii samantapaisesti kuin matkustajalentokoneiden säätutkat, joilla esim voidaan kiertää ukkosrintamia.
AVOID-teknologia välittää maankamaralle reaaliaikaista tietoa tuhkapilvistä. Saatu tieto saattaa mahdollistaa joidenkin sellaisten ilmatilojen halki lentämisen, jotka muuten olisivat vulkaanisten purkausten takia suljettuja. Näin matkustajia pystytään palvelemaan paremmin poikkeustilanteessa.
”Tämän innovaation ansiosta merkittävät tuhkasta aiheutuvat lentoliikenteen häiriöt ovat pian historiaa. Tunnistin mahdollistaa sen, että lentokoneemme pystyvät havainnoimaan tuhkapilvet aivan kuten säätutkat ilmassa huomaavat ukonilmat”, kuvailee easyJetin toimitusjohtaja Andy Harrison.
”AVOID-teknologialla vulkaanisista tuhkapilvistä saadaan reaaliaikaista tietoa. easyJet on sitoutunut ottamaan kehittämämme teknologian käyttöön käytännössä”, kertoo Norjan ilmantutkimuslaitoksen vanhempi tutkija ja AVOID-teknologian kehittäjä Fred Prata.
”On erittäin tärkeää, että lentokiikenteessä työskennellään yhteistuumin ja kehitetään sopivia ratkaisuja mahdollisten tulevien tuhkakaaosten varalta. Civil Aviation Authority (CAA) eli Britannian ilmailuviranomainen on tyytyväinen siihen, että lehtoyhtiöt ottavat huomioon tällaiset innovaatiot. Me teemme kaikkemme tukeaksemme heitä”, sanoo CAA:n toimitusjohtaja Andrew Haines.
easyJet lentää ensimmäisen testilennon kahden kuukauden sisällä Airbus 340 -lentokoneella. Mikäli testilento sujuu odotusten mukaisesti, easyJet kokeilee teknologiaa omaan kalustoonsa. Tavoite on ottaa teknologia laajasti käyttöön ja minimoida siten tuhkan aiheuttamat lentoliikennehäiriöt. (EH)