Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Lufthansan Q2 toiminnallinen tulos nousi 159 MEUR:oon

Posted on 31.7.201012.1.2019 by Eero Havia

Puolivuotistulos yhä miinuksella

Deutsche Lufthansa AG:n (LH) toiminnallinen tulos huhti-kesäkuun 2010 vuosineljänneksellä (Q2) nousi EUR 159 miljoonaa plussalle, mikä tarkoittaa tuloksen yli kolminkertaistumista vuoteen 2009 nähden. Etenkin rahti- ja mennertenvälisen matkustajaliikenteen kysynnän kasvu olivat tulosparannukseen vaikuttavat tekijät.

Negatiivisina tekijöinä BA:n tavoin Lufthansa mainitsee Islannin tulivuorituhkan vaikutukset ja lentäjiensä liiton Vereinigung Cockpitin lakon. Lisäksi LH pitää lentolipuista saatua hintatasoa alhaisena. Nämä tekijät veivätkin yhä Lufthansa-konsernin alkuvuoden kuuden kuukauden toiminnallisen tuloksen 171 MEUR miinukselle.

Lufthansan talousjohtaja (CFO) ja hallituksen jäsen Stephan Gemkow sanoo: ”Kaukoliikenteessä business-luokan ja ensimmäisen luokan kysynnässä tapahtui huomattava parannus. Selkeä esimerkki on A380-liikenteemme Frankfurtin ja Tokion välillä, jossa matkustajatäyttöaste on kaikissa luokissa erinomainen. Tästä huolimatta emme ole vielä päässeet aikaisempien vuosien normaalitasollemme.”

Gemkowin mukaan jatkuvaa kustannuskontrollia on ylläpidettävä ja short-haul eli lähinnä Euroopan liikenteen hintatasoa ja kysyntää on saatava parannetuksi.

Lufthansa Passenger Airlines Groupin toiminnallisessa Q2-tappiossa Austrian Airlinesin osuus on 70 MEUR, bmi:n 93 MEUR, Germanwingsin 39 MEUR. Ainoastaan SWISS teki voittoa 54 miljoonan euron verran.

Vuoden 2010 ensimmäisen puoliskon myyntituotot koko Lufthansa-konsernissa olivat EUR 12,6 mrd, kasvua 23,5 %. Lentoliikenteen tuotot olivat tästä summasta EUR 10,2 mrd (+30 %).

Loppuvuoden riskit CFO Gemkow näkee – kuten yleensäkin – kysynnän heilahtelussa, mutta myös polttoaineen hintakehityksessä sekä lentoliikenteen herkkyydessä toimialan ulkopuolisille tekijöille.

Gemkow ja LH:n hallitus kuitenkin odottavat konsernin kaikkien liiketoiminta-alueiden aikaansaavan vuonna 2010 plus-merkkisen toiminnallisen tuloksen. ”Vain ne, jotka pystyvät kääntämään markkinaolosuhteiden muutokset omaksi hyödykseen, voivat kasvaa. Olemme vakuuttuneita, että Lufthansa Group ja sen konserniyhtiöt onnistuvat tässä.” (EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Hauskaa ja turvallista juhannusta 19.6.2025
  • Rovaniemelle uusi suora lentoyhteys Belfastista 19.6.2025
  • Helsinki-Vantaan uusi kartta sujuvoittaa kulkua lentoasemalla 19.6.2025
  • Matkailuala huolissaan jatkuvien työtaistelutoimien vaikutuksista kesän sesonkiin – ala kiittää lentäjien kiistan ratkeamista 18.6.2025
  • EPSI Rating-tutkimus: Viking Line ykkönen asiakastyytyväisyydessä 18.6.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus