Jo neljäs häiriötilanne 12 kuukauden sisään
Lentoliikenne yhteiskunnan keskeisenä infrastruktuurina on todella altis monenlaisille häiriöille. Nyt meneillään oleva IAU:n työtaistelu osoittaa jälleen toiminnan haavoittuvuuden suhteellisen pienen, mutta keskeisen työntekijäryhmän edunvalvonnan edessä.
Lentoliikenteen ja -matkustuksen toimiala on Suomessa saanut viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana kokea jo neljä erityyppistä merkittävää häiriötä: vajaa vuosi sitten lentäjien lakko, sitten Baronan matkalaukkukaaos, kolmantena Islannin tuhkapilven aiheuttama laaja seisahdus ja nyt lokakuulla tämä IAU:n teknisten palveluiden lakko.
Keskimäärin kerran kvartaalissa tapahtuva varsin kallis toimintojen seisahdus ja uudelleenkäynnistys esim. em. kolmen lakon vuoksi pelaa selvästi valtit nyt lakosta kärsivien kotimaisten yhtiöiden kilpailijoiden käteen. Käykö ilmassa kuten jo on käynyt merellä – suuri osa kuljetuksen infrastruktuurista siirtyy ulkoa tulevien toimijoiden päätösvallan alle?
Lentoliikenteestä ja -matkustuksesta riippuvat tahot toivovat sopimusneuvotteluihin sellaista viisautta ja kompromissitahtoa, että jo tänään tiistaina 26.10. jatkuva osapuolten yhteydenpito toisi myönteisen ratkaisun työehtokiistaan ja lentoliikenne voisi pikimmiten palautua normaaliksi. (EH)