Finnairilaisten Arean ja SMT:n vapaa-ajan matkustupalvelut on yhdistetty nyt Aurinkomatkoihin
Matkatoimisto Arean ja Suomen Matkatoimiston (SMT) vapaa-ajan matkustuspalvelut on yhdistetty vuoden 2011 alusta osaksi Aurinkomatkoja (Oy Aurinkomatkat – Suntours Ltd). Yhdistymisen myötä Suomeen on syntynyt kansainvälisessäkin mittakaavassa täysin uudentyyppinen matkanjärjestäjä, joka tarjoaa sekä valmis- että räätälöityjä matkoja.
Suomen valmismatkojen markkinajohtaja Oy Aurinkomatkat – Suntours Ltd on uudistunut. Matkatoimisto Arean ja Suomen Matkatoimiston (SMT) vapaa-ajan matkustuspalvelut on yhdistetty osaksi Aurinkomatkoja. Matkatoimisto Area ja Suomen matkatoimisto jatkavat itsenäisinä liikematkatoimistoina.
Aurinkomatkojen tuote- ja palveluvalikoimaan kuuluvat jatkossa valmismatkojen lisäksi lentoliput, lento- ja hotellipaketit, räätälöidyt matkat, teemamatkat ja risteilyt sekä ryhmämatkat. Yhtiö on yhdistymisen myötä vapaa-ajan matkustuksen markkinajohtaja Suomessa lähes 40 prosentin markkinaosuudellaan. Aurinkomatkat vie vuosittain ulkomaille 350 000 matkustajaa.
”Suomalaisten vapaa-ajan matkustus lisääntyy jatkuvasti ja moderni, nykyaikainen matkustaja haluaa kaikki palvelut helposti saman katon alta. Nyt pystymme tarjoamaan asiakkaan matkustustarpeeseen aina parhaiten sopivan vaihtoehdon joko valmismatkatarjonnastamme tai räätälöimme asiakkaalle hänen toiveidensa mukaisen matkakokonaisuuden”, sanoo Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Tuomo Meretniemi.
”Aiomme olla markkinajohtaja kaikilla matkailun osa-alueilla ja etsiä uuden tavan yhdistää valmismatkatuotantoa ja omatoimimatkailijoille lento- ja hotellitarjontaamme. Tällaista konseptia ei Suomessa ole matkailijoille aiemmin ollut tarjolla.”
Aurinkomatkojen, SMT:n ja Arean vapaa-ajan matkustuspalvelujen organisaatiot yhdistyivät virallisesti vuoden 2010 lopulla. Asiakkaille muutokset näkyvät myöhemmin keväällä, mm. asiakaspalvelutoimistot ja puhelinpalvelut yhdistyvät koko maassa. Yhdistymisen myötä käydyt yt-neuvottelut merkitsivät noin 45 hengen vähennystä.
Aurinkomatkat kehittää edelleen verkkopalvelunsa konseptia. Jatkossa Aurinkomatkojen verkkopalvelussa voi rakentaa haluamansa tuotepaketin, varata lennot ja hotellit itse. Vaikka Aurinkomatkat uskoo kuluttajien uusiin tapoihin suunnitella matkaa, yhtiö ei aio keskittyä pelkän internet-varaamisen kehittämiseen.
”Kuluttajat haluavat usein lisätietoa kohteesta tai matkasta ja varmistavat asioita puhelimitse. Tulemme kevään aikana pidentämään puhelinpalvelumme aukioloaikaa klo 21.00 asti, koska varaukset tehdään usein iltaisin. Puhelin- ja verkkopalvelu täydentävät toisiaan”, sanoo Meretniemi.
Aurinkomatkat haluaa olla edelläkävijä myös matkustamiseen liittyvien lisäpalvelujen tarjoajana. Yhtiö näkee, että lähitulevaisuudessa matkailijat kaipaavat matkan lisäksi monenlaisia lisäpalveluja ja tuotteita, kuten erilaisia mobiilipalveluja, kodin turvapalveluja matkan ajaksi ja kohteissa lapsenvahtipalveluja.
”Kuuntelemme asiakkaitamme aktiivisesti ja mietimme tarkoin millaisia palveluja he haluaisivat. Kehitämme palveluitamme yhdessä asiakkaidemme kanssa ja olemme edelläkävijöitä siinä, miten matkustamisesta luodaan kokonaisvaltaisesti miellyttävä kokemus”, sanoo Meretniemi.
(EH)