Jokainen lentoyhtiö hinnoittelee nyt oman matkatavaran kuljetuksensa
IATA on julkaissut uuden päätöksen eli resoluutio 302:n. Se koskettelee ns. interlining -lentojen matkatavarasääntöjä. Interliningista on kyse, kun useampi, siis vähintään kaksi lentoyhtiötä osallistuu matkustajan ja matkatavaran kuljettamiseen. Aikaisempi Reso 300 sääti lipun hintaan sisältyvän matkatavaran painoksi turistiluokassa 20 kg, bisnesluokassa 30 kg ja ensimmäisessä luokassa 40 kg. Matkatavaran kappalemäärästä oli säädetty Reso 301:lla.
Jo vuosikymmeniä voimassa olleet Reso 300 ja 301 olivat IATA:n mukaan jääneet ajastaan jälkeen ja umpeutuivatkin 31.3.2011. Ne eivät mm. vastanneet kilpailuviranomaisten vaatimuksia, sillä matkatavaran kuljetus katsotaan nyt kilpailukeinoksi, josta ei voida sopia yhdessä kartellinomaisesti.
IATA:n 230 jäsenlentoyhtiötä ovat 1.4.2011 alkaen hyväksyneet uuden Reso 302, jolla säädetään siitä, minkä lentoyhtiön sääntöjä sovelletaan, kun kuljetukseen osallistuu useampi yhtiö, eikä voimassa ole enää yhtenäisiä matkatavaran kuljetussäädöksiä. Jokainen lentoyhtiö voi näet laatia nykyisin omat sääntönsä.
Reso 302 määrittelee uudessa käytännössä ns. most significant carrier -käsitteen (MSC= merkittävin kuljetukseen osallistuva lentoyhtiö). Vaihtoehtoja MSC:ksi on useita olosuhteista ja jopa maantieteestä riippuen. Yhdysvalloissa sovelletaan eri käytäntöä (marketing carrier) kuin muualla maailmassa. Code share eli kuljettavien yhtiöiden yhteistyö luo omat tilanteensa. Interlinematkatavaran kuljetus on noin 15 % kaikesta kuljetetusta matkatavarasta.
GDS-toimijat, kuten Amadeus Suomessa, tulevat tarjoamaan omat automaattiset järjestelmänsä interlinematkatavaran ylikilojen laskemiseksi. Lentolippuun tulee merkittäväksi sallitun vapaan matkatavaran määrä kussakin interlinetapauksessa sovellettavan MSC:n säännösten mukaan. Amadeus ennakoi, kunkin lentoyhtiön valmiudesta riippuen, pääsevänsä ulostuloon asiassa 18. huhtikuuta alkaen ja viimeistään 2. toukokuuta mennessä.
Reso 302 -asiasta löytyy lisätietoa IATA:n simplifying the business -sivuilta www.iata.org/whatwedo/stb/Pages/abr.aspx
(EH)