Näyttämöinä kesähelteiset Köln ja Bonn
Toukokuun 8.-10. päivä 2011 järjestettiin Saksan Kölnissä ja osin Bonnissa 37. Germany Travel Mart (GTM) . Järjestäjinä toimivat Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) yhdessä Kölnin matkailutoimiston sekä Bonn-Rhein-Sieg-Ahrweiler -alueellisen matkailu- ja kongressiorganisaation kanssa. Keskeisiä kumppaneita olivat myös Lufthansa ja rautatieyhtiö Deutsche Bahn (DB).
GTM on workshop-tyyliin järjestetty Saksan matkailutuotteiden markkinoinnin tehotapahtuma valikoiduille ammattimaisille ostajille eli matkatoimistoille ja matkajärjestäjille ympäri maailman. Tänä vuonna Kölniin oli saapunut runsas 600 kansainvälistä ostajaa. Saksalaisia myyjäpuolen näytteilleasettajia oli paikalla n. 360 ympäri Saksan varsin monenlaisista matkakaupan tuotteita ja palveluita tarjoavista yrityksistä, suurista liikenne- ja hotelliyhtiöistä aina pieniin ohjelmapalveluyrityksiin ja yksittäisiin nähtävyyksiin.
Workshopin tapahtumapaikka oli hulppea messukeskus Kölnmesse. Avajaisseremoniat saivat näyttämökseen jopa vaikuttavan Kölnin tuomiokirkon. Yksi iltatapahtuma järjestettiin Bonnissa entisen Saksan Liittotasavallan valtiopäivien Bundestagin täysistuntosalissa ja talon vierailutiloissa.
DZT:n Suomen markkinointi- ja tiedotustoimiston johtajan Kirsti Tonttilan avustamina GTM:ssä oli myös puolen tusinaa suomalaista Saksan matkustukseen suuntautunutta matkatoimistoammattilaista.
Vuoden takainen eli GTM 2010 osui Islannin tuhkapilven aikaan ja jäi ainakin pohjoismaisten vierailijoiden osalta kokematta ja siten myös järjestäjille tynkätapahtumaksi. Niinpä järjestäjät eivät esittäneet esim. mitään kävijämäärätilastoja tms. viime vuoteen verraten, koska kuva olisi ollut pelkästään tapahtuman kasvutrendistä poikkeava vääristymä.
GTM 2012 tapahtumapaikaksi ensi vuoden keväällä julkistettiin Leipzig. (EH)