LNG-polttoaineella kulkevan aluksen toimitus tammikuussa 2013
Tänään 28. syyskuuta alkaa Viking Linen uuden matkustaja-aluksen NB 1376:n rakennustyö STX:n Turun telakalla. Täysin uutta laivasukupolvea edustava alus käyttää polttoaineenaan LNG:tä (Liquid Natural Gas), mikä on tämän kokoluokan matkustaja-alukselle ainutlaatuista koko maailmassa. Suunnittelutyössä on ympäristöystävällisten ratkaisujen kuten mm. LNG:n ja sähkökäytön lisäksi korostettu myös tuote- ja palvelukonseptin ja uudenlaisen designin matkustajille tarjoamia uusia innovatiivisia elämyksiä. Uudisrakennusprojektia on edeltänyt useiden vuosien suunnittelu- ja tutkimustyö.
Suomalainen arkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi & Co valittiin keväällä Viking Linen uuden aluksen sisustajaksi. Tämän toimiston valinta perustuu heidän ansioluetteloonsa julkisten tilojen designin alalta sekä heidän visioonsa siitä, millaiselta tulevaisuuden risteilyalus näyttää. Toimisto on saanut tehtäväkseen sisustaa aluksen kaikki kaksitoista yleistä tilaa: promenadikäytävät ja sisääntuloaulat, ravintolat ja myymälät, lasten leikkialueet ja klubit. NB 1376 tulee tarjoamaan innovatiivisia, inspiroivia ja jännittäviä elämyksiä.
”Olemme kiitollisia saadessamme olla mukana tuomassa markkinoille aivan uuden ja ainutlaatuisen laivakonseptin, joka sisältää haastavia ja jännittäviä ratkaisuja. Alus edustaa täysin uutta laivasukupolvea, ja toivomme tämän konseptin avulla voivamme herättää uusien asiakasryhmien kiinnostuksen”, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Mikael Backman.
Laiva tulee liikennöimään Turku-Ahvenanmaa-Tukholma-reitillä, ja toimitus on ajoitettu tammikuulle 2013. Laivan pituus on n. 214 metriä, ja sen bruttokantavuus on n. 57.000 tonnia. Jääluokka on 1 A Super. Laiva on suunniteltu 2800:lle matkustajalle, ja miehistön lukumäärä tulee olemaan 200 henkeä. Matkustajahyttejä on 880. Rekkakaistoja on yhteensä 1275 metriä, ja henkilöautoille on varattu 500 metriä erillisellä autokannella. Henkilöautoille löytyy lisätilaa alas laskettavilta autotasoilta.
”Turun reitillä on historiallisesti ollut yhtiössämme tärkeä rooli, ja sillä tulee myös tulevaisuudessa olemaan suuri merkitys matkustaja- ja rahtiliikenteessämme. Reittiä voitaisiin pitää Turun ja miljoonakaupunki Tukholman välisenä siltana. Se tunnetaan myös muualla Euroopassa ja maanosamme ulkopuolellakin. Olemme samalla iloisia siitä, että tämän laivaprojektin myötä voimme vaikuttaa tuhansien työpaikkojen säilymiseen Turun alueella. On aina positiivista, kun saa työskennellä kotimaisten yhteistyökumppanien kanssa”, Viking Linen toimitusjohtaja Mikael Backman toteaa.