Kulutuksessa päästiin jo 2,2 l /100 km/matkustajapaikka
Air France ja Airbus ovat lentäneet maailman vihreimmän lennon yhdistämällä uusinta polttoaine- ja lennonvarmistusteknologiaa. A321-koneen tuotti lennolla Toulousesta Pariisiin vain puolet tavallisen lennon hiilidioksidipäästöistä.
Lennolla käytettiin ensimmäistä kertaa biopolttoainetta (50 % kummassakin moottorissa), optimoitua lennonvarmistuspalvelua sekä tehokasta jatkuvan liu’un lähestymistä laskeutumisessa. Näiden yhdistelmällä hiilidioksidipäästöt saatiin 54 grammaan matkustajaa ja kilometriä kohden. Tämä vastaa 2,2 polttoainelitran kulutusta matkustajaa ja 100 kilometriä kohden.
”Olemme ylpeitä tämän innovatiivisen projektin menestyksestä. Siinä yhdistyivät monet hankkeemme kestävän kehityksen saralla”, Air Francen yhteiskuntavastuusta vastaava johtaja Bertrand Lebel sanoo.
Biopolttoaineet ovat yksi keino hiilidioksidipäästöjen alentamiseen. Airbus pyrkii edistämään biopolttoaineiden käyttöä tukemalla arvoketjuja, jotka nopeuttavat polttoaineiden kaupallistamista. Lukuisten testilentojen ja polttoainestandardoijien (ASTM ja DefStan) yhteistyön ansiosta reittilennoilla voi jo käyttää sekoituksia, joissa puolet on biopolttoaineita.
Tehostettu lennonvarmistuspalvelu auttaa osaltaan vähentämään polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Airbus on perustanut oman Airbus ProSky -tytäryrityksen kehittämään modernien lennonvarmistuspalvelujen kehittämiseksi. Esimerkiksi nykyistä suoremmat reitit auttaisivat pienentämään polttoaineen kulutusta 10 prosenttia. Hiilidioksidipäästöjen lisäksi myös lentomelu vähenisi.
Jatkuvan liu’un lähestyminen on yleistymässä keinona pienentää polttoaineen kulutusta. Liukuminen kohti lentokenttää vaatii vähemmän tehoa kuin asteittainen laskeutuminen, jossa lentokone käyttää enemmän tehoa ja polttoainetta lentokorkeuden ylläpitämiseen. (EH)