Hintoja ei enää julkaista kiinteinä, hinnastoksi painettuna
Aurinkomatkojen kesän 2012 esite on juuri ilmestynyt kaikkine kohde-esittelyineen, mutta ilman varsinaista painettua hinnastoa. ”Ns. alkaen -hinnat löytyvät yhä esitteestä, mutta tarkka hinta on haettava nettisaitiltamme tai myyntitoimistosta”, sanoo toimitusjohtaja Tuomo Meretniemi. ”Ja hinta löytyy netistä helposti, ei lainkaan tarvitse mennä koko varausprosessia läpi.”
Meretniemi myöntää, että hinnan variointi muuttaa kuluttajan ostotapahtumaa esim. matkatoimiston tiskillä. Mutta hän sanoo, ettei se muuta sitä esimerkiksi Aurinkomatkojen jälleenmyyjien osalta mitenkään erityisesti. ”Hintakeskustelu on käytävä nyt hieman eri tyyliin, ostipa asiakas matkan Aurinkomatkoista tai jälleenmyyjältämme.”
Jotkut ovat jo ehtineet pelätä, että äkkilähdöt loppuvat. ”Kun sitä kysytään minulta, on vastaukseni: toivottavasti loppuvat, mutta realismia on se, että äkkilähtötarjouksia nähdään vastakin.”
Uudessa hinnoittelussa on kysymys siitä, että hinta joustaa kysynnän ja tarjonnan mukaan jo aikaisemmin kuin tähän asti totutuissa äkkilähtötilanteissa vasta vähän ennen lähtöpäivää.
Jos viikon etelänmatkan keskihinta on 800 euron tienoilla, miten hinta liikkuu? ”Me teemme edelleenkin hintaporrastuksen ennakoidun kysynnän mukaan. Sesonkilähdöt ovat yhä kalliimpia kuin vaikkapa toukokuun tai elokuun loppupuolen lähdöt. Jos joku hyvä tuotesarja, kohde, lähtö tai hotelli myy paremmin kuin olimme ennakoineet, varaamme mahdollisuuden korottaa hintaa vaikkapa 50 euroa. Hinnan lasku on kuluttajan ehkä helpompi mieltää, koska sitä on tehty tähän astikin. En usko, että tulemme kuitenkaan näkemään 20 % suurempia hinnanvaihteluita”, sanoo Meretniemi.
Onko Kuluttajavirasto reagoinut uuteen tapaanne hinnoitella? ”Ei ole, ja miksi olisi? Tämä ei ole markkinoillemme uusi käytäntö. Eräät kilpailijamme ovat jo jättäneet julkaisematta kiinteät hinnat painetuissa hinnastoissa viimeisten parin vuoden aikana tai on julkaistu hinnasto, joka on voimassa vain pari kuukautta.”
Menettely ei ole ristiriidassa valmismatkalain tai yleisten valmismatkaehtojen kanssa, kunhan tiedonantovelvollisuus asianmukaisesti täytetään ennenkuin matkasopimus kuluttajan kanssa syntyy.
Tämä tuottojen hallintaan (revenue management, yield management) tähtäävä muutos peilaa kysynnän vaikutusta hintaan. Matkanjärjestäjän valmismatkalain mukainen oikeus muuttaa hintaa jopa sopimuksen teon jälkeen säilyy edelleen, jos hinnanmuutos perustuu muuttuneisiin veroihin, kuljetuskustannuksiin
(polttoaine) tai muuttuneisiin valuuttakursseihin.
Hinnanmuutostarpeen taustalla on tuolloinkin se, että matkat myydään nykyään yhä aikaisemmin ja aikajänne tuotantohetkestä asiakkaan matkan toteutumiseen on usein yhä pitempi, jopa toista vuotta. (EH)