”Kustannusten säästö ja rakennemuutos välttämätöntä”
Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo yhtiönsä kolmannen vuosineljänneksen tuloksesta:
”Saavutimme kausiluonteisesti vahvalla kolmannella vuosineljänneksellä voitollisen tuloksen, ja toiminnallinen liikevoittomme oli 27,6 miljoonaa euroa ja taseemme edelleen vahva. Vaikka tämä vuosi on ollut meille vaikea, kolmanteen vuosineljännekseen sisältyi myös myönteisiä uutisia. Saimme elokuussa viranomaishyväksynnät Flybe Nordicin Finnish Commuter Airlines -ostolle. Uskon vahvasti, että tällä osakkuusyhtiöllämme on hyvät mahdollisuudet nousta Pohjoismaiden ja Baltian alueellisen lentämisen johtavaksi yritykseksi, joka paikallismatkustuksen lisäksi kasvattaa jatkossa myös Aasian ja Euroopan syöttöliikenteemme matkustajavirtoja. Myös yritysmyyntimme on jatkanut myönteistä kehitystään ja erityisen ilahtunut olen Aasian yritysmyynnin lähes 50 prosentin kasvusta edellisvuoden kolmanteen vuosineljännekseen nähden.”
”Myös asiakastyytyväisyytemme on edelleen parantunut, ja yhdysvaltalainen Travel + Leisure -lehti nimesi Finnairin maailman lentoyhtiöiden huippujoukkoon palvelun laadussa. Asiakaspalveluidentiteettimme kehittämiseksi viimeisen vuoden aikana tehty työ kantaa hedelmää, mistä henkilöstömme ansaitsee kiitokset”, jatkaa Vehviläinen.
Toukokuussa avattu Singaporen reitti on otettu hyvin vastaan, ja Finnairissa ollaan tyytyväisiä reitin alkukuukausiin. ”Olemme tarkastelleet reittiverkostoamme kriittisin silmin ja tehneet reittikohtaisia muutoksia talvikauden lento-ohjelmaamme. Jatkamme edelleen verkostomme arviointia mahdollisimman tehokkaan verkoston kehittämiseksi.
Emme kuitenkaan voi olla kolmannen vuosineljänneksen tulokseen tyytyväisiä, varsinkin kun vuoden viimeinen neljännes tulee jäämään tappiolliseksi, kuten aiemmin olemme kertoneet. Siksi ne rakennemuutos- ja kustannussäästötoimet, joista jo elokuussa kerroimme, ovat välttämättömiä. Olemme käyneet järjestelmällisesti läpi kaikki kuluerämme ja arvioineet, missä voisimme karsia kuluja toimintamme tulevaisuutta vaarantamatta. Olemme jo aloittaneet toimet sellaisilla alueilla, joilla säästöjä on mahdollista saavuttaa nopeasti. Mittavampien säästöjen osalta kartoitamme henkilöstön edustajien kanssa keskustellen ne eri vaihtoehdot, joiden avulla olisi mahdollista toteuttaa sellaisia rakenteellisia uudistuksia, joita tällaisten säästöjen toteutuminen edellyttää.”
”Arvioimme, että saavutamme tavoitteeksi asetetusta 140 miljoonan euron vuosikustannustason laskusta vuoteen 2014 mennessä pienehkön osan tämän vuoden aikana, tuntuvimman osan vuoden 2012 kuluessa ja loput vuoden 2013 aikana.” Syyskuussa Finnair julkisti suunnitelman leikata sekä yhtiön tukitoimintojen sekä markkinoinnin ja jakelun kuluja. Samalla aloitettiin myös yhteistoimintaneuvottelut.
”Olemme lisäksi ilmoittaneet Cateringin ja Tekniikan osalta yhteistyövaihtoehtojen kartoituksesta ja neuvottelemme myös parhaillaan Swissportin kanssa Helsinki-Vantaalla tapahtuvan matkalaukku- ja asematasopalvelun siirtymisestä Swissportille.” Näistä ja muista suunnitelmista Finnair uskoo voivansa kertoa enemmän lähikuukausien aikana kartoitus- ja suunnittelutyön edetessä.
Muutokset Finnairissa iovat välttämättömiä myös tämänhetkisen maailmantalouden epävarmuuden vuoksi. Euroopan lomakauden jälkeen liikematkustus ei ole virinnyt aiempien odotusten mukaisesti, ja myös rahtiliikenteessä käyttöaste on laskenut alan ylikapasiteetin vuoksi. Lisäksi näyttää siltä, että maailmantalouden nykytilanne on alkanut vaikuttaa kysyntään myös Aasiassa. Lomamatka-liiketoiminta kärsii alan ylitarjonnasta, minkä vuoksi Aurinkomatkojen tulos oli edelleen raskaasti tappiollinen. Öljyn hinta on poikkeuksellisesti säilynyt korkeana heikentyneistä talousnäkymistä huolimatta. Yleensä öljyn hinta laskee talousnäkymien heikentyessä. ”Näistä syistä päivitimme lokakuun alussa vuoden jälkipuoliskon näkymiämme aiempaa pessimistisemmiksi.”
Maailmantalouden tilanne tulee ravistelemaan toimialan kilpailuasetelmia ja lentoyhtiöiden elinvoimaisuutta poikkeuksellisella tavalla. ”Onkin selvää, että meidän on pyrittävä toteuttamaan kannattavuuttamme parantavat toimet mahdollisimman pikaisesti”, sanoo Vehviläinen.
”Olemme sitoutuneet Finnairin rakennemuutokseen ja yhtiön kehittämiseen niin, että se pystyy vastaamaan tuleviin kilpailuhaasteisiin entistä vahvempana.” (EH)