Matkanjärjestäjällä 40 000 uutta lomailijaa
Finnmatkojen matkustajamäärä kasvoi yhtiön syyskuun lopussa päättyneellä tilikaudella ennätykselliseen 274 000 matkustajaan. Yhtiön liikevaihto nousi 214 miljoonaan euroon (188 miljoonaa euroa) ja liiketoiminnan tulos oli 9,5 miljoonaa euroa (13,4 miljoonaa euroa).
”Olen erittäin tyytyväinen, että onnistuimme kasvattamaan asiakasmääräämme 40 000 lomailijalla ja ylläpitämään tulostason haastavassa markkinatilanteessa”, sanoo Finnmatkojen toimitusjohtaja Peik Martin.
”Toisaalta tulosta rasittivat noin 13 000 Egyptin-matkan peruuntuminen viime talvena, kesän aikana koettu ylitarjonta markkinoilla ja nousseet tuotantokustannukset.
Positiivisen tuloskehityksen ja kasvun taustalla on keskitetty kohdestrategia ja voimakas panostus konseptihotelleihin ja ”vain Finnmatkoilta” -tuotteisiin, kuten aikuisille suunnattuihin Blue Couples -hotelleihin ja Blue Village -perhehotelleihin. Lähes puolet Finnmatkojen asiakkaista valitsi loman konseptihotellissa.
Tilikauden aikana Finnmatkat keskittyi edelleen vahvasti nettikaupan ja sitä tukevan monikanavaisen asiakaspalvelun kehittämiseen. Painetusta matkaesitteestä luovuttiin. Kaikkiaan 73 prosenttia yhtiön asiakkaista teki varauksensa netissä.
Finnmatkojen pohjoismainen emoyhtiö TUI Nordic* teki ennätyksellisen tuloksen 80,9 miljoonaa euroa (+15 %). Liikevaihto nousi 1,2 miljardiin euroon (+12 %). Myös TUI Nordicin kokonaisasiakasmäärä kasvoi, matkustajia Pohjoismaista oli yhteensä 1 427 000 (+17 %).
Alkaneen talvikauden kasvukohteita Finnmatkoilla ovat kaukolomakohteet sekä Kanariansaaret ja Kap Verde.
”Yleinen talouden epävarmuus saattaa aiheuttaa meille uusia haasteita, mutta vahva tulostilanteemme, nopea reagointi kysynnän muutoksiin ja ainutlaatuinen lomavalikoimamme luo hyvän pohjan kasvulle myös tulevaisuudessa, uskoo Martin.
* TUI Nordicin tuloksessa ovat mukana Finnmatkat, Fritidsresor, Star Tour, TUIfly Nordic, TEMA, Nazar ja WonderCruises.