Ensi vuonna teemana ”Matkalla on kasvot – Social Journey”
Matkamessuilla on jälleen mukana yli 70 maata maailman epävakaasta taloustilanteesta huolimatta. ”Matkamessuissa ainutlaatuista on tapahtuman aito kansainvälisyys – messut on upea tilaisuus tutustua kohteisiin paikallisten oppaiden kanssa. Alan yrityksille Matka ei ole vain messut, vaan koko matkailuvuoden avaus. Näytteilleasettajien sitoutuminen näkyy hyvin siinä, että nyt Matkamessuilla on lähes 1000 neliötä enemmän myytyjä näyttelyneliöitä kuin viimeksi. Messukeskuksen uudet tilata houkuttelevat myös näytteilleasettajat rakentamaan suuria, näyttäviä osastoja”, kertoo Matkamessujen myyntiryhmäpäällikkö Inna-Pirjetta Lahti.
Matkamessujen ensimmäinen päivä torstai ja perjantain aamupäivä on varattu ainoastaan ammattilaisille. Suuri yleisö pääsee messuille perjantaina puolilta päivin. Messujen aikana nähdään yli 160 ohjelmanumeroa, joiden sisällöt vaihtelevat ajankohtaisista tietoisku- ja seminaariaiheista jännittäviin matkakertomuksiin ja näyttäviin show-esityksiin. Tämän vuoden teema Sinun matkasi – Design Your Journey näkyy etenkin ammattilaisajan seminaareissa, mutta myös osastoilla. Teema sivuaa etenkin Helsingin World Design Capital -statusta.
Matkamessujen teemana on vuonna 2013 Matkalla on kasvot – Social Journey.
Matkamessujen lehdistötilaisuudessa julkistettiin Matka 2013 -messujen teema. Teema Matkalla on kasvot – Social Journey pitää sisällään ajatuksen sosiaalisuudesta. Omia matkakokemuksia halutaan jakaa entistä enemmän sosiaalisessa mediassa, jonne reissuilta tuotetaan myös monipuolista sisältöä. Toisaalta teemaan liittyy myös aitojen kohtaamisten synnyttämät elämykset verkon ulkopuolella.
”Internetin ja sosiaalisen median rooli on nykypäivän matkailijalle merkittävä. Yli puolet suomalaisista käyttää internetiä päivittäin ja näistä suurin osa on rekisteröitynyt johonkin sosiaalisen median palveluun. Nykypäivän matkailija haluaa myös jakaa kokemuksiaan, kuviaan ja mielipiteitään muiden kanssa. Kohderyhmänä eivät ole enää ainoastaan ystävät ja sukulaiset, vaan tietoa välitetään kaikille kiinnostuneille. Sosiaalisessa mediassa on helpompi lähestyä myös ventovieraita ja jakaa ajatuksia keskustelufoorumeilla. Kansainvälistymisen myötä tämä keskustelu voi tapahtua eri kielillä hyvinkin erilaisten kansallisuuksien ja kansalaisuuksien välillä ympäri maailmaa”, kertoo kehityskonsultti Johanna Heinonen BrainIt:stä.
Teema korostaa sitä, että matkailu ei ole pelkkää maisemien ja nähtävyyksien tutkimista vaan matkalla halutaan kokea ja oppia uusia kulttuureja. Kulttuuri muodostuu kohtaamisista paikallisten ihmisten kautta.
”Sosiaalinen media luo lisäulottuvuuksia ja mahdollisuuksia kohtaamisille: matkailijan ei tarvitse tutusta ihmisiin ja paikkoihin täysin nollasta vaan hän voi hyödyntää yhteisön kokemuksia ja hyvällä onnella saada paikallisen nettitutun oppaaksi. Kasvokkain kohtaaminen liittää teeman luonnollisesti myös Matkamessuihin. Matkamessuilla on kasvot, kun messuvieraat pääsevät kohtaamaan kasvokkain yli 1100 näytteilleasettajaa”, jatkaa Heinonen.
(EH)