Matkaesite vai ei?
Kuluttaja-asiamies puuttui matkatoimiston uuteen esitekäytäntöön. Aikakauslehtimäisessä esitteessä esiteltiin matkatoimiston matkakohteita ja hotelleja, mutta hintatietoja ei annettu, vaan niitä löytyi ainoastaan yrityksen verkkosivuilta. Kuluttaja-asiamies katsoi, että yritys on menetellyt valmismatkalain ja kuluttajansuojalain vastaisesti.
Finnmatkat toi vuonna 2011 markkinoille ”Opas unelmalomasi suunnitteluun” -nimisen julkaisun, jota se itse piti aikakauslehtimäisenä asiakaslehtenä.
Matkatoimiston uusi julkaisu sisältää aikakauslehtimäisiä kirjoituksia ”unelmalomista”, mutta myös yrityksen valikoimaan kuuluvien matkakohteiden, hotellien, palveluiden, lentoreittien ja lapsialennuksien esittelyjä, mitkä ovat omiaan edistämään sen tuotteiden kysyntää ja menekkiä. Tällöin julkaisua voi pitää selkeästi kaupallisena viestintänä, johon kuluttajansuojalakia tulee soveltaa.
Matkaesitteessä mainittavista tiedosta säädetään valmismatkalaissa. Lain mukaan esitteen laatiminen on vapaaehtoista, mutta jos esite kuitenkin laaditaan, siinä tulee mainita muun muassa markkinoitujen matkojen hinnat.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan ”Opas unelmalomasi suunnitteluun” on valmismatkalain kuvauksen mukainen matkaesite, jolloin siinä tulisi ilmoittaa muun muassa matkojen hinnat. Kuluttaja-asiamies katsoi, että yritys on menetellyt valmismatkalain ja kuluttajansuojalain vastaisesti ja että sen menettely on ollut elinkeinotoiminnassa yleisesti hyväksyttävän asianmukaisen menettelytavan vastaista.
Kuluttaja-asiamies on edellyttänyt, että vastaisuudessa kuluttajaesitteitä julkaistessaan yritys huolehtii, että esitteet täyttävät laissa säädetyt tiedot muun muassa matkojen hinnoista.