Toiminnallinen liiketappio -25,0 miljoonaa euroa
Finnairin toiminnallinen liiketappio vuoden ensimmäisellä neljänneksellä (Q1)lähes puolittui vuoden takaiseen vertailuajankohtaan nahden, mutta yhtiö oli silti 25 miljoonaa euroa tappiolla.
Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kommentoi ensimmäistä vuosineljännestä:
Finnairin myynti kehittyi alkuvuonna myönteisesti: liikevaihtomme kasvoi vertailukaudesta 10,9 prosenttia ja matkustajakäyttöasteemme parani 76,2 prosenttiin, kun se viime vuonna oli vastaavalla jaksolla 72,6 prosenttia. Viime vuoden vertailujakso oli tosin poikkeuksellinen lähinnä maaliskuussa 2011 tapahtuneen Japanin tsunamin vuoksi.
Kasvu tuli katsauskaudella kuitenkin ennen kaikkea Euroopasta tehostuneen kapasiteetin käytön ja onnistuneen kampanjahinnoittelun ansioista. Markkinatilanne on ollut odotuksiamme hieman parempi polttoaineen hinnan ennustettua nousua lukuun ottamatta. Polttoainekustannukset kasvoivat tammi-maaliskuussa 26,2 prosenttia viime vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna.
Vaikka voimme olla tyytyväisiä liiketoimintamme kasvuun ensimmäisellä vuosineljänneksellä, toiminnallinen liiketuloksemme oli edelleen 25,0 miljoonaa euroa tappiollinen. Meidän on siis merkittävästi parannettava kannattavuuttamme. Tavoitteemme on, että käännämme Aasian-liikenteeseen, Pohjolan johtajuuteen ja kumppanuuksiin panostavan strategiamme avulla liiketoimintamme voitolliseksi mahdollisimman nopeasti. Tähän liittyen jatkoimme ensimmäisellä vuosineljänneksellä päättäväisesti viime vuonna aloittamaamme välttämätöntä ja väistämätöntä rakennemuutosta.
Säästöohjelmamme on edennyt suunnitelmien mukaisesti, ja tavoitteemme on edelleen saavuttaa 140 miljoonan euron kustannustason lasku vuoteen 2014 mennessä.
Maaliskuussa solmimme aiesopimuksen Catering-liiketoiminnan siirtymisestä saksalaiselle LSG Sky Chefsille ja huhtikuussa julkistimme suunnitelmamme siirtää moottori- ja laitehuolto sveitsiläiselle SR Technicsille. Jälkimmäinen merkitsisi toteutuessaan oman toimintamme lopettamista tältä osin. Sen sijaan lentoliiketoiminnan kannalta keskeisen linjahuollon hoidamme jatkossakin itse. Nämä molemmat aiesopimukset suurten maailmanluokan yritysten kanssa tuovat meille toteutuessaan sellaisia kustannussäästöjä ja joustavuutta, joita Finnairin pienenä lentoyhtiönä ei itse pystyisi saavuttamaan.
Meneillään olevassa muutoksessa on tärkeää, että pidämme huolta niin Finnairin palveluksessa jatkavista työntekijöistä kuin niistä, joiden työt yhtiössä muutoksen vuoksi päättyvät. Finnair on sitoutunut henkilöstöpolitiikkansa edelleen kehittämiseen niin, että yhtiö olisi jatkossakin hyvä työpaikka.
Erityisen ilahtunut olen siitä, että Finnairin asiakastyytyväisyys parani entisestään alkuvuonna. Kiitokset tästä sekä muista strategian toteuttamisen edistysaskeleista kuuluvat osaaville finnairilaisille, jotka ovat vaikeassa muutosvaiheessakin jaksaneet panostaa työhönsä kaikkien sidosryhmiemme parhaaksi.
Markkinaympäristö
Globaalissa lentoliikenteessä menossa samanlainen rakennemuutos, jonka useat muut toimialat ovat kohdanneet jo aikaisemmin. Tälle murrokselle ovat tyypillisiä markkinoiden vapautuminen, lisääntyvä kilpailu, ylikapasiteetti, konsolidoituminen, liittoumat sekä erikoistuminen. Toimialan globaalin konsolidoitumisen arvioidaan jatkuvan. Alan tiukka kilpailutilanne näkyy useiden eurooppalaisten lentoyhtiöiden mittavina kustannussäästö- ja rakennemuutosohjelmina sekä konkursseina. Finnairin tavoitteena on hyödyntää murroksen mahdollisuudet ja vahvistaa asemaansa Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä.
Alkuvuotta 2012 on leimannut polttoaineen yhä noussut, ennätyksellisen korkea hinta. Tammi-maaliskuussa polttoaineen markkinahinta oli 14 prosenttia korkeampi kuin vertailukaudella 2011. Lentomatkustamisen kysyntä on sen sijaan kehittynyt odotuksia paremmin, ja useat eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat raportoineet vuoden ensimmäisellä neljänneksellä matkustajatuottojen ja käyttöasteiden paranemisesta euroalueen epävarmoista talousnäkymistä huolimatta. Lentoyhtiöt ovat lisäksi lisänneet kapasiteettia maltillisesti, mikä osaltaan on nostanut käyttöasteita. Finnair hyötyi katsauskaudella siitä, että jotkut kilpailijoista lopettivat lentämisen muutamilla reiteillä. Kotimaan markkinoilla ja Pohjoismaiden lähiliikenteessä Finnairin ja Flyben yhteisyritys Flybe Nordic on avannut useita uusia reittejä ja vahvistanut kilpailuasemaansa.
Yritysmyynti kasvoi vertailukaudesta etenkin Aasian kasvaneen liikematkustuksen seurauksena. Rahtikysyntä pysyi vakaana vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.
Suomen valmismatkamarkkinoilla oli edelleen ylikapasiteettia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, minkä vuoksi lomaliikenteen matkustajakysyntä ja käyttöaste laskivat edellisvuodesta. Vertailukaudella toimintaa haittasivat Arabikevään vaikutukset.
Rakennemuutos ja säästöohjelma
Finnairin elokuussa 2011 aloittama rakennemuutos- ja säästöohjelma eteni katsauskaudella suunnitellusti. Ohjelman tavoitteena on alentaa Finnairin kuluja pysyvästi 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä, ja se keskittyy erityisesti lähiliikenteen kannattavuusongelmien ratkaisemiseen.
Finnair jatkoi alkuvuonna lentoaikataulujen ja verkoston optimointia, minkä ansiosta se on pystynyt pienentämään laivastoaan ja parantamaan Euroopan-liikenteen käyttöasteita vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Helmikuussa yhtiö solmi sopimuksen neljän Embraer 170 -koneen edelleen vuokraamisesta Estonian Airille. Vuokrasopimuskaudet alkoivat katsauskaudella ja päättyvät vuonna 2015. Estonian Airin kanssa tehdyn sopimuksen lisäksi Finnair on vuokrannut yhden Embraer 170 -koneen Honeywellille ja ilmoittanut luopuvansa yhteensä neljästä Airbus A320 -sarjan lentokoneesta näiden leasing-sopimusten päättyessä keväällä ja syksyllä 2012. Laivaston optimoinnin arvioidaan tuovan merkittäviä kustannussäästöjä jo vuonna 2012.
Osana rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelmaa sekä Finnairin kumppanuusstrategiaa Finnair ja LSG Sky Chefs allekirjoittivat maaliskuussa aiesopimuksen, jonka toteutuessa LSG Sky Chefs ostaisi Finnairin catering-toiminnan ja Finnair hankkisi jatkossa catering-palvelunsa LSG Sky Chefsin omistukseen siirtyvältä nykyiseltä Finnair Catering Oy:lta. Yrityskauppa edellyttää LSG Sky Chefsin emoyhtiön Lufthansan hallituksen ja Suomen kilpailuviranomaisten hyväksyntää, ja arvioiden mukaan lopullinen sopimus allekirjoitetaan kesäkuun loppuun mennessä. Vireillä olevan yrityskaupan sekä catering-toiminnassa toteutettujen muiden tehostamistoimien odotetaan tuovan Finnairille merkittävät, pysyvät säästöt. Yrityskaupan myötä Finnair Catering Oy:n ja Finncatering Oy:n noin 650 työntekijää siirtyisivät LSG Sky Chefs-yhtiön työntekijöiksi. Yrityskauppaan ei kuulu Finnair Travel Retail, joka siirtyi 1.tammikuuta 2012 osaksi Finnairin muita toimintoja.
Myös useat vuonna 2011 alkaneet muutoshankkeet saatiin päätökseen katsauskaudella. Tällaisia olivat myynnin, markkinoinnin ja hallinnon tehostaminen sekä lentokoneiden raskashuoltotyöstä luopuminen.
Tiedotettujen kumppanuushankkeiden lisäksi Finnair jatkoi selvitystyötä laite- ja moottorihuollon tulevaisuudesta ja tiedotti suunnitelmien etenemisestä huhtikuussa.
Finnair arvioi, että koko kustannussäästöohjelman suurimmat säästöt saavutetaan henkilöstö- ja huoltokustannuksista, joiden molempien osuus on noin neljännes 140 miljoonan euron kokonaistavoitteesta. Myynti- ja jakelukustannusten osuus on noin 15 prosenttia ja tietotekniikka-, laivasto- sekä maapalvelukustannusten osuus yhteensä noin 30 prosenttia kokonaissäästötavoitteesta. Finnair saavutti tavoitelluista säästöistä noin 10 miljoonaa euroa vuonna 2011, ja yhtiö arvioi, että se saavuttaa tänä vuonna 70 miljoonan euron lisäsäästöt. Tavoitteena on, että loput 60 miljoonaa euroa säästötavoitteesta toteutuu vuoden 2013 aikana.
Vuoden 2012 näkymät
Maailman talouden jatkuva epävarmuus ja kysynnän kausivaihtelu sekä korkeana pysyvä polttoaineen hinta heijastuvat ensimmäisen vuosipuoliskon toiminnalliseen tulokseen, jonka arvioidaan olevan selvästi tappiollinen. Kausiluonteisesti perinteisesti vahvemman toisen vuosipuoliskon toiminnallisen tuloksen arvioidaan olevan kannattavuudeltaan ensimmäistä parempi.
Finnairin nykyrakenteisen matkustajaliikennekapasiteetin arvioidaan kasvavan vuonna 2012 noin 5 prosenttia. Kasvu tulee pääasiassa Aasian-liikenteestä, jossa Finnair lisää kapasiteettiaan toukokuussa avaamalla uuden reitin Chongquingiin Kiinaan.
Finnairin polttoainekustannusten arvioidaan olevan vuonna 2012 edellisvuotta selvästi korkeammat kapasiteetin lisäyksen ja polttoaineen korkean hinnan vuoksi.
Rakenne- ja säästöohjelman 140 miljoonan euron kustannusleikkaustavoitteesta arvioidaan toteutuvan noin 80 miljoonan euron kokonaissäästöt vuoden 2012 loppuun mennessä. Kustannussäästöjen toteutuminen painottuu vuoden jälkimmäiselle puoliskolle.
Taloudellinen tulos 1.1.-31.3.2012
Matkustajaliikenteen kasvaneen kysynnän ansiosta Finnairin liikevaihto kasvoi katsauskaudella 10,9 prosenttia (10,8 prosenttia) vuoden 2011 vertailujaksosta ja oli 591,8 miljoonaa euroa (533,7). Yhtiön toiminnallinen liiketappio eli liiketappio ilman kertaluonteisia eriä, käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon ja valuuttamääräisten lentokaluston huoltovarausten arvon muutosta lähes puolittui -25,0 miljoonaan euroon (-43,1) polttoainekulujen selvästä noususta huolimatta. Liiketulos oli -20,2 miljoonaa euroa (-43,1) ja tulos ennen veroja -26,2 miljoonaa euroa (-46,2). Koko kauden tulos jäi -20,4 miljoonaan euroon (-33,8).
Finnairin tuloslaskelmaan sisältyy katsauskauden aikana tapahtunut mutta myöhemmin erääntyvien johdannaisten käyvän arvon ja valuuttamääräisten lentokaluston huoltovarausten arvon muutos. Kyseessä on IFRS tilinpäätöskäytännön mukainen realisoimaton arvostustulos, jolla ei ole rahavirtavaikutusta ja jota ei lasketa mukaan toiminnalliseen liiketulokseen. Johdannaisten käyvän arvon ja lentokaluston huoltovarausten valuuttamääräisen arvon muutos paransivat ensimmäisen vuosineljänneksen raportoitua tulosta 9,2 miljoonaa euroa (19,6 miljoonaa euroa).
Yhdysvaltain dollarin kurssivaihtelu suhteessa euroon ei vaikuttanut toiminnalliseen tulokseen merkittävästi ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Maaliskuun lopussa seuraavan 12 kuukauden suojausaste dollarikorille oli 69 prosenttia.
Euromääräiset toiminnalliset kulut nousivat tammi-maaliskuussa 621,7 (580,8) miljoonaan euroon. Polttoainekulut hintasuojaukset mukaan lukien nousivat 26,2 prosenttia vertailukaudesta ja olivat 167,6 miljoonaa euroa (132,8). Henkilöstökulut olivat 114,9 miljoonaa euroa (116,8). Muut vuokrakulut sisältävät ostoliikenteen vuokria ja olivat 30,9 miljoonaa euroa (29,1). Kaluston aineostot ja huoltokulut nousivat 40,4 miljoonaan euroon (30,2) pääasiassa edelleen vuokrattujen lentokoneiden luovutushuoltojen seurauksena. Kaiken kaikkiaan toiminnalliset kulut ilman polttoainekuluja nousivat katsauskaudella 1,4 prosenttia vertailukaudesta, kun kapasiteetti kasvoi samanaikaisesti 3,9 prosenttia.