Kuluttajavirasto ohjeistaa Air Finlandin ja Air Finland Holidaysin asiakkaita
Lentoyhtiö Air Finland Oy Ltd on siis lopettanut toimintansa ja jättää konkurssihakemuksen. Yrityksellä on Kuluttajavirastossa konkurssin varalle vakuus, josta maksetaan korvausta matkatoimisto Air Finland Holidaysin valmismatkoista ja tilauslentolipuista. Sen sijaan vakuudesta ei korvata Air Finlandin reittilentoja.
Air Finland Oy Ltd on aputoiminimellään Air Finland Holidays järjestänyt valmismatkoja muun muassa Espanjaan, Kreikkaan ja Turkkiin. Valmismatkana pidetään kahden tai useamman matkailupalvelun yhdistelmää, joka myydään yhdistettyyn hintaan.
Jos asiakas on ostanut valmismatkan joltain muulta matkatoimistolta, yhteys tulee ottaa po. matkatoimistoon. Rahat saa takaisin sieltä, mikäli välittäjä ei ole vielä siirtänyt maksuja Air Finlandille.
Jos asiakas maksanut matkansa osittain tai kokonaan luottokortilla, yhteyttä tulee ottaa luottokortin myöntäjään. Jos haetaan korvausta luottoyhtiöltä, ei sitä enää voi hakea Kuluttajaviraston vakuudesta.
Jos asiakas on maksanut matkan suoraan Air Finlandille tai matkan välittävä matkatoimisto on siirtänyt rahat sille, on toimitettava sähköinen korvaushakemus Kuluttajavirastoon.
Jos asiakkaalla ei ole mahdollisuutta käyttää sähköistä lomaketta, voi pyytää paperilomakkeen Kuluttajavirastosta (p. 050 421 5500).
Korvaushakemukset tulee toimittaa Kuluttajavirastoon 1.10. 2012 kello 16.15 mennessä. Päätösten teko korvauksista voi alkaa vasta sen jälkeen.
Mistä kuluista voi hakea korvausta?
Valmismatkasta voi hakea korvausta Kuluttajaviraston hallussa olevasta vakuudesta seuraavista kuluista:
– Matkustajien paluukuljetus ja majoitus matkakohteessa paluukuljetukseen saakka, jos matkaan sisältyi majoitus.
– Kuluttajien maksamat ennakkomaksut ja keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneen matkan osuus.
– Valmismatkan ostoon oikeutetut vastikkeelliset lahjakortit.
Jos asiakas on maksanut valmismatkaan kuuluvan majoituksen uudelleen, vakuudesta korvataan hotellimajoitus alkuperäisen sopimuksen mukaisesti.
Mistä kuluista ei voi hakea korvausta?
Vakuudesta ei korvata esimerkiksi
– menetetystä työajasta aiheutuneita taloudellisia menetyksiä
– matkavakuutusta
– rokotuksista aiheutuneita kuluja
– korvausta mielipahasta, joka aiheutui pilalle menneestä lomasta
– matkakohteessa ostettuja retkipaketteja
Näitä korvauksia voi hakea konkurssipesältä ja ne käsitellään konkurssivalvonnassa muiden velkojien vaatimusten tapaan.
Vakuudesta ei myöskään korvata matkoja, joissa maksajana on yritys eikä vastikkeettomia eli mainostarkoituksessa annettuja lahjakortteja.
Jos ostettu matka ei ole valmismatka (esim. pelkkä reittilento tai majoitus):
Jos olet ostanut Air Finlandilta pelkän reittilennon tai muun yksittäisen matkailupalvelun, korvauksen hakeminen riippuu matkan maksutavasta.
– Jos olet maksanut matkan luottokortilla, tee oikaisupyyntö luottoyhtiölle. Luottokortilla maksaneella asiakkaalla on oikeus pidättäytyä laskun maksamisesta. Jos olet jo maksanut laskun, sinulla on oikeus saada rahat takaisin siltä luotonantajalta, joka on rahoittanut kaupan.
– Jos olet maksanut matkan muulla tavoin, esimerkiksi käteisellä, ole yhteydessä käräjäoikeuden määräämään pesänhoitajaan, joka laatii pesäluettelon.
Kun pesäluettelo on valmis, päätetään, raukeaako konkurssi varojen puutteeseen vai jatkuuko se. Jos konkurssi jatkuu, määrätään valvontapäivä, jolloin kuluttajat voivat valvoa saataviaan konkurssissa. Kuluttaja voi tehdä valvontakirjelmän, jossa erittelee saatavansa ja sen perusteet.
Asianosaisten on syytä seurata tiedotusta ja ohjeita Kuluttajhaviraston sivuilta ja tarvittessa olla yhteydessä virastoon.
(EH)
(EH)