Onko konkurssilla vaikutuksia matkatoimistoelinkeinoon laajemmin?
Kuluttajavirasto ilmoittaa saaneensa järjestettyä Air Finlandin Hurghadassa oleville matkustajille paluulennon tiistaiksi 3.7.. Lentoyhtiö AMC Airlinesin lento lähtee kello 15 ja saapuu Helsinkiin kello 20.15.
Matkustajien on itse järjestettävä kohteessa kuljetus lentoasemalle, jossa on oltava noin kello 12.
Matkustajat voivat jälkikäteen hakea lentokenttäkuljetuksesta ja ylimääräisestä hotelliyöstä korvausta Kuluttajaviraston hallussa olevasta vakuudesta.
Air Finlandin on määrä lähettää matkustajille lennon tiedot tekstiviestillä maanantain 2.7. aikana.
Tämän jälkeen jatkuu Air Finlandilta ja Air Finland Holidaysilta saatavien valvonta niin konkurssipesän varoista kuin matkanjärjestäjän kuluttajaviraston vakuudesta Kuluttajaviraston ohjeistamalla tavalla.
Lähitulevaisuus näyttää, onko Air Finlandin konkurssilla dominovaikutuksia myös itsenäisiin, ulkopuolisiin jälleenmyyjiin. Selvää on, että matkatoimistoissa on jouduttu tekemään ylimääräistä työtä, mutta missä määrin syntyi ja jäi matkatoimistojen kannettavaksi muita tappioita ja menetyksiä, selvinnee lähiaikoina.
Yksi asia on selvä! Jälleen harveni myös tuotesortimentti, jota riippumattomat matkatoimistot saattavat tarjota omille
asiakkailleen ja matkajärjestäjät pohtia valmismatkojensa kuljetuksiksi. Myös moni etelässä, esim. Espanjan Aurinkorannkolla tai Alicantessa talvehtiva joutuu harkitsemaan uuden kuljettajan päästäkseen Suomen talvea pakoon. (EH)