Osa EU-komission ”Tunne oikeutesi matkustajana” -kampanjaa
Matkustajat, jotka eivät ole päässeet lennoilleen tai jotka odottavat lentoasemilla kadonneita matkatavaroitaan, voivat nyt välittömästi tarkistaa oikeutensa älypuhelinsovelluksella.
EU-komissio käynnisti älypuhelimille tarkoitetun sovelluksen, joka kattaa lento- ja raideliikenteen ja toimii seuraavilla neljällä mobiilialustalla: Applen iPhone ja iPad, Googlen Android, RIM Blackberry ja Microsoftin Windows Phone 7. Sovellus on saatavilla 22 kielellä.
Jos matka ei suju odotetusti, on kokemus usein melko uuvuttava. Olipa lento peruutettu, pakettimatkahotelli ei vastaa mainoksia tai junan aikataulu on muuttunut, matkustajan on paljon helpompi suhtautua tilanteeseen, jos hän tuntee oikeutensa.
Sovellus selittää matkustajan oikeudet jokaisen mahdollisen ongelman suhteen. Esimerkiksi jos lento on peruutettu eikä matkustaja sen vuoksi pääse lennolle, hänellä voi olla oikeus 125-600 euron korvaukseen. Jos matkatavarat ovat vahingoittuneet, matkustajalla voi myös olla oikeus korvaukseen. On myös hyvä tietää, että lento- ja rautatieyhtiöiden on annettava selkeitä tietoja hinnoista ja avustettava liikuntarajoitteisia matkustajia.
Jos matkustaja katsoo, ettei hänen oikeuksiaan ole kunnioitettu, sovellus kertoo, keneen voi ottaa yhteyttä valittaakseen asiasta.
Laajan toimintahäiriö aikana sovellus voi myös antaa arvokkaita matkatietoja ja komissiolta saatuja ohjeita.
Kyseinen sovellus on osa komission Tunne oikeutesi matkustajana -kampanjaa.
Lisätietoja matkustajien oikeuksista on osoitteessa
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/fi/index.html.