EU-tuomioistuin ratkoi Finnairin ja matkustajan välistä tapausta
Euroopan unionin tuomioistuin on 4.10.2012 antamassaan ennakkoratkaisussa linjannut lentoyhtiön korvausvastuuta tilanteissa, joissa matkustajan pääsy lennolle evätään ns. toiminnallisiin syihin vedoten. Ratkaisu liittyy tapaukseen, jossa Finnair esti matkustajan pääsyn lennolle eikä maksanut hänelle asetuksen mukaista korvausta.
Suomalaismatkustaja ei päässyt vuonna 2006 Finnairin Barcelona-Helsinki -lennolle, vaikka oli ilmoittautunut lennolle asianmukaisesti. Lentokone oli täynnä, koska sinne oli otettu aiemmin samalla viikolla lakon takia Barcelonaan jääneitä matkustajia.
Matkustajan kotiin pääsy viivästyi kymmenen tuntia. Hän haki Finnairilta korvausta EU:n lentomatkustajan oikeuksia koskevan asetuksen perusteella. Kuluttajariitalautakunta suositti Finnairia korvaamaan matkustajalle 400 euroa, mutta Finnair kieltäytyi maksamasta.
Kuluttaja-asiamies katsoi, että asialla on yleistä merkitystä ja avusti matkustajaa oikeudessa korvauksen saamiseksi. Helsingin käräjäoikeus hylkäsi kanteen joulukuussa 2008. Helsingin hovioikeus sen sijaan tuomitsi elokuussa 2009 Finnairin maksamaan matkustajalle korvauksia 400 euroa.
Finnair haki hovioikeuden päätökseen muutosta korkeimmalta oikeudelta. Korkein oikeus päätti tammikuussa 2011 pyytää Euroopan unionin tuomioistuimelta ennakkoratkaisua lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen tulkinnasta.
Euroopan unionin tuomioistuin päätyi ennakkoratkaisussaan matkustajan kannalle. Tuomioistuimen mukaan lentomatkustajalla on oikeus saada korvaus lennolle pääsyn estämisestä myös toiminnallisten syiden vuoksi – ei ainoastaan kaupallisista syistä tehtyjen ylivarausten vuoksi. Toiminnallinen syy on kyseessä esimerkiksi silloin, kun lentoyhtiö järjestelee lentojaan aikaisempien peruutusten vuoksi.
Euroopan unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu on tärkeä kaikkien eurooppalaisten lentomatkustajien kannalta. Ratkaisun perusteella lentoyhtiöt joutuvat jatkossa maksamaan matkustajalle korvauksen lennolle pääsyn estämisestä, jos niillä ei ole estämiselle perusteltua syytä.
Euroopan unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ei ratkaise Finnairin korvausvelvollisuutta lopullisesti, vaan asian käsittely jatkuu korkeimmassa oikeudessa.