TNS Gallup tutki suomalaisten netinkäyttöä
Matkailu on vahva suunnannäyttäjä nettikaupassa Suomessa. Ostaminen netin kautta on matkailussa huomattavasti yleisempää kuin esimerkiksi vaatteiden, musiikin tai päivittäistavaroiden hankinnassa. (Lähde: Digital Life 2012 / TNS Gallup Digital.) Sosiaalisen median (some) mahdollisuudet matkailussa nousevat esille 17.-20.1. järjestettävillä Matkamessuilla. Messujen teemana on tänä vuonna Social Journey – Matkalla on kasvot.
Matkaa suunniteltaessa netistä etsitään tietoa, vertaillaan hintoja ja seurataan arvosteluja. Suosituimpia sivustoja ovat matkanjärjestäjien ja hotellien omat sivut, joita käyttää 61 % matkaa suunnittelevista suomalaisista. 44 % käyttää netissä erilaisia hintavertailu- ja varauspalveluita ja 38 % lukee arvosteluja mm. matkakohteista. Perinteisemmistä tiedonhakukanavista tärkeimpiä ovat erilaiset esitteet, joita käyttää 40 % suomalaisista. Messuilta saatava tieto puolestaan täydentää muista kanavista saatua tietoa.
”Nykyään netti on tärkein tietolähde ja ostoskanava matkailussa. Yli 90 % valmismatkoja ostavista asiakkaista kertoo käyttävänsä nettiä yhtenä tiedonhakukanavana matkan suunnitteluvaiheessa ja noin 70 % valmismatkojen myynnistä tulee verkon kautta. Etenkin varausvaiheessa myös puhelinpalvelulla ja kasvokkain tapahtuvalla asiakaspalvelulla on edelleen tärkeä rooli”, arvioi matkanjärjestäjäryhmän puheenjohtaja ja Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Tuomo Meretniemi Suomen matkatoimistoalan liitosta.
TNS Gallup selvitti Matkamessujen toimeksiannosta suomalaisten netinkäyttöä matkailuun liittyvissä asioissa. Tutkimuksen mukaan aktiivisimmin nettiä käyttävät matkojen suunnittelussa nuoret, hyvin toimeentulevat ja toimihenkilöt, eli ne ryhmät, jotka käyttävät internetiä muutenkin eniten.
Hintavertailut ja helppous ovat netin vahvuudet. Nettiä käytetään matkojen suunnittelussa siksi, että siellä voi helposti tehdä hintavertailuja ja tutustua vaihtoehtoihin rauhassa, ilman velvoitetta ostaa. 60 % vastaajista mainitsi nämä motiiveinaan netin käytölle. Lisäksi yli 50 % suomalaisista motivoi se, että netissä on runsaasti tietoa tarjolla ja kohteiden vertailu on helppoa. Ajan ja rahan säästämisellä on noin kolmannekselle merkitystä. Muiden matkailijoiden tuottama tieto on motiivina netin käytössä kolmannekselle suomalaisista.
Matkailuun liittyvää tietoa ja vinkkejä haetaan etenkin ystäviltä ja kavereilta. Ostopäätöksiä tehtäessä kuitenkin 62 % luottaa eniten omiin kokemuksiinsa. Niiden lisäksi päätöksiin vaikuttavat perheenjäsenet, matkailualan edustajat sekä ystävät ja kaverit.
Somessa jaetaan matkakertomuksia. Joka kolmas suomalainen käyttää sosiaalista mediaan matkan aikana. 70 % heistä kertoo somen avulla kuulumisiaan muille ja lähes puolet etsii tietoa somesta matkan aikana. Kolmannes jakaa matkan aikana kuvia tai videoita.
Matkan jälkeen netin yhteisöpalveluissa halutaan katsella toisten ottamia kuvia tai videoita (35 %) sekä lukea muiden kommentteja (31 %) ja suositteluja (26 %). Neljännes suomalaisista jakaa itse kuvia ja videoita matkan jälkeen, ja joka viides kertoo matkatunnelmistaan.
Netin yhteisöpalveluista ihmiset kokevat saavansa ajantasaista tietoa ja ideoita sekä löytävänsä muiden ihmisten aitoja kokemuksia matkoilta.
Tutkimuksen toteutti TNS Gallup Suomen Messujen toimeksiannosta. Gallup Forumissa esitettyihin kysymyksiin vastasi väestöä edustavasti 1099 henkilöä viikkojen 48-49/2012 aikana. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on +-3 prosenttiyksikköä