Ruotsalaisyhtiö hakee kasvua Suomesta – myös välittäjien kautta
KTM Jukka Mustila on nimitetty Matkatoimisto Sembon Suomen toiminnoista vastaavaksi nimikkeellä Head of Sales and Marketing, Finland.
Mustilalla on pitkä kokemus erilaisista myynnin ja markkinoinnin tehtävistä mm. Fritidsresorilla, Finnmatkoilla ja lentoyhtiö Air Finlandilla. Sembo kertoo panostavansa nyt Suomeen ja uskoo tälle vuodelle selvää kasvua joustavasti netissä räätälöitävissä lento + hotelli -paketeissa samalla kun kuluttajien usko talouden positiiviseen kehitykseen vahvistuu.
Sembo on vuonna 1987 Ruotsissa perustettu matkanjärjestäjä ja matkatoimisto. Sembolla, nimi tulee sanasta ”semesterbolaget”, on alunperin juuret Ruotsista Keski-Eurooppaan suuntautuneissa autolomissa, mutta se on vuosien varrella laajentunut voimakkaasti myös lentäen tehtäviin lomamatkoihin.
Sembolla on ohjelmassa yli 50 000 hotellia yli 100 maassa ympäri maailmaa mutta valtaosa hotellivarauksista tehdään Sembon erityisesti valitsemiin Selected by Sembo -hotelleihin. Sembo toimii kaikissa Pohjoismaissa ja noin 20% Sembon hotellimyynnistä tulee välittäjinä toimivien matkatoimistojen kautta.
Viime vuodesta lähtien matkatoimistojen osuus mm. Ruotsissa on ollut uudelleen kasvussa.
Sembo on yksi Stena Line Travel Group AB:n tuotemerkeistä. Saman ryhmän muita tuotemerkkejä ovat DTF Travel, Best Travel ja Nemrejse Tanskassa, Flygbiljetter Ruotsissa sekä Feride Reisen Saksassa. Stena Line Travel Groupin liikevaihto vuonna 2012 oli noin 100 miljoonaa euroa. Stena Line Travel Goupin omistaa laivanvarustamo Stena Line, joka taas on osa suurempaa Stena -konsernia. Stena -konsernin liikevaihto vuonna 2012 ennustetaan olevan noin 7 miljardia euroa.
(EH)