Toiminnallinen liikevoitto 44,9 miljoonaa euroa plussalla
Finnairin liikevaihto 2012 kipusi lähes 2 450 miljoonaan euroon. Luku on 8,5 prosenttia suurempi kuin vuoden takainen vertailuluku. Toiminnallinen liiketulos (EBIT) nousi plussalle 44,9 miljoonaan euroon, kun vuosi sitten kynnettiin -60,9 MEUR pakkasella. Nyt tulokseksi ennen veroja kirjattiin 16,5 MEUR (v. 2011 -111,5 MEUR)
Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen luonnehtii viimeistä tilinpäätöstään Finnairin ohjaimissa:
”Finnairin koko vuosi 2012 ja sen viimeinen vuosineljännes sujuivat ilahduttavasti. Onnistuimme kääntämään koko vuoden tuloksen voitolliseksi, ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2007. Koko vuoden toiminnallinen tulos oli 44,9 miljoonaa euroa ja liikevaihto kasvoi 8,5 prosenttia 2 449,4 miljoonaan euroon.
Myynti- ja markkinointitoimet tuottivat tulosta ja yksikkötuottomme parani ennätykselliset 7,7 prosenttia. Kuluttajat ovat entistä useammin valinneet Finnairin, mikä on ilahduttavaa, sillä olemme viimeisen parin vuoden aikana panostaneet merkittävästi asiakaskokemuksen ja operatiivisen laadun parantamiseen.
Viime vuosina vuoden viimeinen neljännes on kausivaihteluiden vuoksi jäänyt tappiolliseksi, mutta toiminnallinen tulos oli nyt 6,3 miljoonaa euroa voitollinen. Tämä osoittaa, että rakennemuutos- ja säästöohjelma tuottaa tulosta. Ohjelma on edennyt alkuperäistä aikataulua rivakammin, ja vuoden lopussa olimme saavuttaneet jo 100 miljoonan euron pysyvät vuotuiset säästöt. Yksikkökustannus ilman polttoainetta laski 3,6 prosenttia vuonna 2012, kun kapasiteetti kasvoi samanaikaisesti 3,5 prosenttia ja polttoainekulut kasvoivat viidenneksellä. Voitollinen tulos on hieno saavutus, joka on vaatinut kovaa työtä. Kiitokset tuloksesta kuuluvat koko Finnair-tiimille.
Hyvä työ ja tulokset näkyvät myös siinä, että yhtiön hallitus ehdottaa jaettavaksi 0,10 euron osinkoa osaketta kohden ja että henkilöstörahastoon ehdotetaan siirrettäväksi 4,8 miljoonaa euroa.
Vuonna 2011 aloitetun 140 miljoonan euron rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelman loppuun vieminen ja lokakuussa 2012 julkaistun 60 miljoonan euron lisäsäästöohjelman toteuttaminen edellyttävät kuitenkin vielä runsaasti työtä ja vaikeitakin muutoksia.
Finnairin toimintaa voidaan vielä tehostaa. Viime vuonna toteutetut kumppanuudet antavat osaltaan mahdollisuuden kehittää prosesseja sekä ajatella joitakin toimintojamme ja rakenteitamme uudelleen. Tavoitteena on, että kyseenalaistamme vanhat toimintamallit ja mietimme avoimesti, miten voimme eri keinoin parantaa tuottavuutta.
Henkilöstökulujen osalta olemme vielä kilpailijoita kalliimpia, ja tämä ongelma on ratkaistava. Tarkoituksena on löytää yhdessä henkilöstöryhmien kanssa ratkaisut monimutkaisten palkka- ja palkkiorakenteiden yksinkertaistamiseksi. Tällaisten uudistusten toteuttaminen ei ole koskaan helppoa, mutta toivon ja uskon, että yhdessä asioista keskustellen ja vaihtoehtoja pohtien tässäkin asiassa on mahdollista saavuttaa molempien osapuolten kannalta kelvollinen ratkaisu.
Lisäsäästöt ovat aivan välttämättömiä Finnairille: tavoitteena on kestävä kannattavuus, jotta Finnair pystyy investoimaan kilpailukykyisen tulevaisuuden kannalta elintärkeisiin uusiin Airbus 350-koneisiin. Finnair jatkaa siis määrätietoisesti työtä kannattavuutensa parantamiseksi.
Vuosi 2013 on Finnairin 90-vuotisjuhlavuosi, ja vuosi 2012 antaa yhtiölle hyvän pohjan tehdä meneillään olevasta vuodesta käänteentekevä. Finnair on etenemässä kohti tavoitettaan kaksinkertaistaa Aasian liikenteen tuotot vuoteen 2020 mennessä. Kesällä 2013 avautuvat Xianin ja Hanoin reitit nostavat Finnairin Aasian-kohteiden määrän kolmeentoista. Vuoden 2013 toiminnallisen tuloksen odotetaan olevan voitollinen.
Vuosi 2012 jää osaltani viimeiseksi täydeksi Finnair-vuodeksi. Omasta puolestani kiitän lämpimästi niin asiakkaitamme, osakkeenomistajiamme kuin henkilöstöämme. Olen Finnair-vuosieni aikana oppinut, kuinka merkityksellinen yhtiö Finnair meille kaikille on, ja sillä tulee aina olemaan paikka sydämessäni.”