Myös tietokoneiden litiumakut voivat olla ongelmallisia
Lentomatkustaja voi kokea ikävän yllätyksen, jos hänellä on mukanaan kaksi kannettavaa tietokonetta. Nimittäin uudet määräykset litiumakkujen kuljettamisesta ovat yllättäneet jo muun muassa lennokkiharrastajat. Matka ulkomaille voi lentäen olla jopa mahdotonta, kerrotaan Ilmailuliiton tiedotteessa.
Jos kuluttajalaitteen litiumakun energiatiheys on yli 100 Wh:a tai jos litiumin määrä ylittää kaksi grammaa, akkua ei saa kuljettaa mukanaan edes lentokoneen ruumassa.
Trafin organisaatiolupien ja liikenteenharjoittajien ryhmäpäällikkö Jorma Kivinen kertoo uusimmassa Ilmailu-lehdessä, että raja-arvo on haluttu tietoisesti pistää pieneksi, koska litiumakuissa on kuumenemis-, palamis- ja jopa räjähdysvaara.
Yksi tehokas kannettavan tietokoneen akku on juuri tuon raja-arvon kokoinen, 100 Wh. Kaksi tavallista kannettavaa tietokonetta ylittää jo arvon.
Suomen Ilmailuliito joutuu pohtimaan asiaa lennokkiharrastajien kannalta. Jos harrastaja lähtee esimerkiksi viisikiloisen sähkömoottorisen lennokin kanssa kilpailuun ulkomaille vara-akkuineen, niin rajamäärät ylittyvät kymmenkertaisesti. Puolaan pääsee vielä autolla, mutta kisamatka Etelä-Afrikkaan ei onnistu yhtä helposti.
Toinen ongelma ovat polttomoottorilaitteet. Edes uudet polttomoottorit, joissa ei ole ikinä ollut polttoainetta, eivät pääse Finnairin verkkosivuilla olevien matkustusohjeiden mukaan kyytiin. Polttomoottoreita ei oteta koneeseen, olivat ne sitten uusia tai käytettyjä. Tämä koskettaa myös lennokkiharrastajia, mutta ongelmiin voivat joutua myös tavalliset matkustajat.
Uudet määräykset litiumakuista ja polttomoottoreista ovat tulleet voimaan 1.1.2013. Lisätietoja saa 21.3. ilmestyneestä Ilmailu-lehdestä 3/ 2013.