Määrä on merkittävä, mutta jäi viimevuotisesta yli 12 prosenttia
Messukeskuksessa Helsingissä järjestetyt 4-päiväiset Matkamessut päättyivät tänään sunnuntaina 19. tammikuuta. Messut ovat perinteisesti matkailun ja matkailuväen vuotuinen suurkatselmus ja antoivat nyt matkailuvuodelle 2014 taas hyvän startin.
Matkamessuilla oli tänä vuonna yhteensä lähes tuhat näytteilleasettajaa ennätyksellisesti 81 eri maasta. TNS Gallupin tekemän kävijätutkimuksen mukaan 91 % kävijöistä tuli messuille tutustumaan ulkomaan kohteisiin. Neljä viidestä kävijästä tuli myös nauttimaan messujen elämyksellisestä tarjonnasta, kuten musiikkiesityksistä, erilaisista makuelämyksistä ja virtuaalimatkailusta.
Matka- ja Caravan-messuihin kävi tutustumassa lähes 67 000 kävijää. Se on merkittävä kävijämäärä ja yksi Messukeskuksen suurimmista tapahtumista. Tämän vuotinen kävijämäärä jäi kuitenkin yli 12 prosenttia pienemmäksi kuin viime vuoden vertailuluku n. 76 500 messukävijää. Ensimmäisen messupäivän eli ammattilaisten torstaipäivän luku jäi myös vuodentakaisesta (v. 2013: 7938 ammattilaista) nyt hieman yli 6000 kävijään. Tätä osaltaan selittää muutamien suurten näytteilleasettajien poissaolo, mikä myös vähensi alalle lähetettyjen ammattilaiskutsujen määrää.
Tarkat, viralliset kävijämäärät julkaistaan aikanaan Matkamessujen loppuraportissa.
”Suomalaisille matkailu on henkireikä, joka auttaa jaksamaan arjessa. Messuilta haetaan virikkeitä, innostusta ja elämyksiä vastapainoksi talousuutisten luomalle alakulolle”, arvioi Heli Mäki-Fränti Suomen Matkatoimistoalan liitosta.
Kävijätutkimuksen mukaan kolme neljästä messukävijästä tutustui Euroopan kohteisiin messuilla. Yli puolet kävi tutustumassa kaukokohteiden tarjontaan. Matkamessuilla toteutetun markkinatutkimuksen mukaan kiinnostavimmat eksoottiset kaukokohteet löytyvät Karibian saarilta. Eksoottisista lähikohteista puolestaan Islanti kiinnosti messukävijöitä eniten.
Matkailu on suurin tuoteryhmä verkkokaupassa Suomessa 38 % osuudella kaikesta netissä tehdystä kaupasta (TNS Gallup Oy: Verkkokauppatilasto 2013). Vaikka matkasuunnitelmia ja -ostoksia tehdään netissä, verkkopalvelut eivät voi korvata henkilökohtaista kontaktia: 60 % kävijöistä tuli messuille tapaamaan matkailun asiantuntijoita, eli kohteiden, hotellien ja muiden matkailuyritysten edustajia.
Messuilla esiteltiin myös Suomi pienoiskoossa lähes 600 näytteilleasettajan voimin. Kävijöistä kaksi kolmasosaa tuli messuille myös kotimaan kohteet mielessään. Messukävijät ovat ahkeria kotimaan matkailijoita, sillä neljä viidestä kävijästä tekee yhden tai useamman kotimaan turistimatkan vuosittain.
Matka 2015 partnerimaa on Egypti
Ensi vuoden Matkamessuille on valittu teemamaaksi Egypti.
”Olemme iloisia, että Egypti on Matka 2015 partnerimaa. Partnerimaan asema on erittäin tärkeä Matkamessuilla ja se osoittaa Egyptin sitoutumisen Suomen markkinoihin”, sanovat SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti ja Matkamessujen myyntiryhmäpäällikkö Lumia Ankkuri Messukeskuksesta.
Ensi vuoden Matkamessut järjestetään 15.-18.1.2015 eli ammattilaisten tärkeä päivä on tavan mukaan tammikuun kolmas torstai. (EH)