Aasian ja Euroopan talousnäkymät 2014 epävarmat
Finnairin liikevaihto putosi vuonna 2013 edellisvuoteen verraten 2,0 %,. Samaan aikaan toiminnallinen liiketulos (EBIT) putosi 43,2 miljoonasta eurosta nyt -4,8 miljoonaan euroon, Muutoksessa oli miinusta 111,2 %
Toimitusjohtaja Pekka Vauramo:
”Finnairista on kehittynyt operatiiviselta toiminnaltaan yksi maailman parhaista ja täsmällisimmistä lentoyhtiöistä. Vuosien aikana yhtiöön on kuitenkin kertynyt myös vanhoja rakenteita ja käytäntöjä, joita meidän on pakko uudistaa ja karsia. Etenimme 200 miljoonan euron kustannussäästöohjelmassamme vuonna 2013 hyvin ja saavutimme alkuperäisen 140 miljoonan euron säästötavoitteen jo vuoden puolivälissä.
Taloudellisesti vuoden 2013 viimeinen vuosineljännes oli pettymys. Emme voi olla tyytyväisiä liikevaihdon kehitykseen, taloudelliseen tulokseen emmekä säästöohjelman etenemiseen vuoden viimeisellä neljänneksellä.
Liikevaihtomme oli loka-joulukuussa 560,6 miljoonaa euroa, eli 8,5 prosenttia alempi kuin vuoden 2012 vastaavalla jaksolla. Liikevaihdon laskuun vaikutti etenkin Japanin jenin heikkeneminen, minkä seurauksena euromääräiset tuottomme meille keskeiseltä Japanin-markkinalta laskivat.
Viimeisen neljänneksen tulokseen vaikuttivat myös lomaliikenteen supistuminen sekä lakon uhkaan varautumisesta aiheutunut liikevaihdon menetys. Toiminnallinen tuloksemme oli neljännellä neljänneksellä -31,7 miljoonaa euroa ja koko vuonna 2013 -4,8 miljoonaa euroa.
Matkustamohenkilökunnan, lentäjien ja IAU:n kanssa solmituissa työehtosopimuksissa sovittiin säästöneuvotteluille jatkoaikaa vuoden 2014 ensimmäiselle puoliskolle. Asettamamme säästötavoitteet säilyvät ennallaan.
Monet palkka- ja työaikarakenteemme ovat peräisin suljettujen markkinoiden ajoilta. Niiden neuvottelu nykyisiä markkinakäytäntöjä vastaaviksi on haastava tehtävä, mutta haluamme edetä Finnairin rakennemuutoksessa ja kustannussäästöissä yhteistyössä henkilöstön ja sen edustajien kanssa. Toivon, että pystymme paikallisesti sopimaan Finnairin ja sen henkilöstön kannalta välttämättömistä säästöistä osin jo hyvissä ajoin ennen neuvotteluille asetettua takarajaa.
Samaan aikaan joudumme kuitenkin tutkimaan muita vaihtoehtoja siltä varalta, ettemme pyrkimyksistämme huolimatta saavuttaisi säästöjä yhdessä neuvotellen. Olemme vahvasti sitoutuneet saavuttamaan yhtiön tulevaisuuden kannalta välttämättömät säästöt. Aiomme kääntää Finnairin kestävästi voitolliseksi ja kasvaa. Emme kuitenkaan voi kasvaa, jos emme saa kustannusrakennettamme ja kilpailukykyämme oikealle tolalle. Tämä on vuoden 2014 keskeinen tavoitteemme vuoden 2013 viimeisellä neljänneksellä aloitetun kaupallisen strategian uudistamisen lisäksi.
Finnairin perinteet velvoittavat meitä uudistumaan ja rakentamaan sellaista Finnairia, jolla on oma selkeä sijansa eurooppalaisella konsolidoituvalla lentoliikennetoimialalla.”
Vuoden 2014 näkymät
Euroopan ja Aasian epävarmoina jatkuvat talousnäkymät heikentävät kuluttajakysyntää joillakin päämarkkina-alueillamme. Lentoliikenteen odotetaan kasvavan maltillisesti vuonna 2014. Finnair ei kuitenkaan pääse hyötymään tästä kasvusta, ellei se etene kustannussäästöohjelmassaan ja saavuta tavoittelemaansa kustannusrakennetta.
Finnair arvioi, että sen liikevaihto vuonna 2014 on lähellä edellisvuoden tasoa.
Polttoainekustannusten odotetaan pysyvän korkeana. Koska meneillään olevien säästöneuvottelujen lopputulos vaikuttaa Finnairin vuoden 2014 taloudelliseen kehitykseen merkittävästi, Finnair harkitsee uudelleen koko vuotta koskevan tulosennusteen antamista säästöneuvottelujen päätyttyä.