Premium Economy -luokka, uutta mukavuutta kohtuuhintaan
Lufthansa tuo ensi marraskuussa markkinoille uuden matkustusluokan Business-luokan ja Economy-luokan väliin.
Premium Economy -matkustusluokan lennot ovat varattavissa toukokuusta lähtien. Aluksi uusi luokka luodaan Boeing 747-8 -lentokoneisiin, ja vuoden sisään uusi luokka on käytössä kaikilla Lufthansan kaukolennoilla.
”Premium Economy -luokka tuo aivan uudenlaisen matkustuskokemuksen, jossa yhdistyy edullisuus ja mukavuus. Matkustajalla on 50 prosenttia enemmän tilaa kuin Economy-luokassa, joten Lufthansa nousee uudelle tasolle Premium-lentomatkustuksessa”, kertoo Lufhansan matkustajaliiketoiminnan johtaja Jens Bischof.
Uusi Premium Economy -luokka on Lufthansan vastaus monien, aiemmin turistiluokassa tai Premium Economy -luokkaa vastaavassa matkustusluokassa muilla lentoyhtiöillä lentäneiden yksityis- ja liikematkustajien toiveisiin. Aiemmin Lufthansa paransi merkittävästi Business-luokkaansa, joten uudelle matkustusluokalle oli luonteva tilaus Lufthansan tarjonnassa. Uusi matkustusluokka tuo lisää tilaa ja matkustusmukavuuksia, mutta on hinnoittelussaan lähempänä Economy-luokkaa. Lufthansa esittelee nyt täysin uuden matkustusluokan ensimmäistä kertaa 35 vuoteen.
”Suunnittelu, muotoilu ja toiminnallisuudet erityisesti istuimen osalta perustuvat perusteellisiin matkustajatutkimuksiin ja yhteistyöhön jälleenmyyjien kanssa. Paransimme ensin First-luokkaamme ja Business-luokkaamme. Nyt asennamme 3 600 istuinta 106 kaukolennoilla käyttämiimme koneisiin alle vuodessa. Nämä kaikki ovat konkreettisia askeleita Lufthansan matkalla viiden tähden lentoyhtiöksi. Odotamme noin 1,5 miljoonaa Premium Economy -luokan matkustajaa vuodessa”, kertoo Bischof.
50 prosenttia enemmän tilaa ja saksalaista insinöörityötä
Konetyypistä riippuen Premium Economy -luokan istuimet ovat jopa 3 senttimetriä leveämpiä, ja ne tarjoavat leveiden käsinojien ja keskikonsolin ansiosta noin 10 senttimetriä enemmän tilaa sivusuunnassa. Lisäksi selkänojat kallistuvat enemmän taakse ja istuimien väliin jää 97 senttiä, mikä on huomattavasti enemmän kuin Economy-luokassa. Näiden muutosten ansiosta matkustajilla on noin puolitoista kertaa enemmän tilaa kuin Economy-luokassa.
Istuimissa on myös pulloteline, henkilökohtainen pistorasia ja paljon säilytystilaa matkustajan tavaroille. Uudet istuimet suunniteltiin yhteistyössä müller/romca Industrial Design Kiel -yrityksen kanssa ja niiden tuotannosta vastaa ZIM Flugsitz.
Lisäpalvelut Premium Economy -luokan matkustajille
Uuden matkustusluokan matkustajien ilmainen matkatavarakiintiö on kaksi matkavaraa eli yhteensä 46 kiloa, mikä tarkoittaa kaksinkertaista matkatavarakiintiötä verrattuna Economy-luokkaan. 25 euron lisämaksulla Premium Economy -matkustajat pääsevät nauttimaan Lufthansa Business Loungen mukavuuksista ennen matkalle lähtöä. Aiemmin Lounge-tilat eivät ole olleet Economy-luokan saatavilla edes lisämaksusta. Premium Economy -luokan lähtöselvityskäytännöt ovat samat kuin Economy-luokan käytännöt.
Lisäpalvelut odottavat Premium Economy -luokan matkustajia heidän saapuessaan koneeseen. Heidät toivotetaan tervetulleeksi tervetuliaisdrinkillä ja vesipullolla, ja istuimella odottaa käytännöllinen matkapakkaus. Ateriat on suunniteltu uuden matkustusluokan mukaisesti, ja ne tarjoillaan posliiniastioista.
Konetyypistä riippuen 52 paikkaa ja houkutteleva hinnoittelu
Premium Economy -luokasta tulee matkustamoon selvästi tunnistettava osasto, joka sijoitetaan Economy- ja Business-luokkien väliin. Konetyypistä riippuen istuimia on Premium Economy -luokassa 21-52 kappaletta. Asennukset toteutetaan asteittain: ne alkavat tänä syksynä ja vuoden 2015 loppuun mennessä uusi luokka on asennettu koko Lufthansan pitkänmatkankalustoon. Ensimmäisenä uudet istuimet asennetaan Boeing 747-8 -koneisiin.
Premium Economy -luokan hinnat ovat lähempänä Economy-luokan kuin Business-luokan lippuhintoja. Esimerkiksi menopaluulippu Atlantin yli Aasiaan maksaa noin 600 euroa enemmän kuin Economy-luokassa.