Euroopan kuluttajakeskusten Suomen toimipiste jakaa tietoa
Euroopan kuluttajakeskusten verkosto kampanjoi kesän aikana eurooppalaisilla lentokentillä lentomatkustajien oikeuksista. Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste tarjoaa tietoa ja opastusta lentomatkailun kiperiin kysymyksiin Helsinki-Vantaan lentokentällä torstaina 12.6. klo 10 – 15. Löydät meidät Terminaali 2:n sisääntuloaulasta R-kioskin läheisyydestä.
Euroopan kuluttajakeskus saa päivittäin kuluttajien yhteydenottoja, jotka liittyvät lentomatkustamiseen. Voit kysyä meiltä mieltä askarruttavista lentomatkustamiseen liittyvistä asioista, esimerkiksi toimintaohjeita lentojen myöhästymis- tai peruutustilanteisiin sekä matkalaukkujen katoamiseen.
Lataa kätevä sovellus puhelimeesi
Lentokentän infopisteessämme 12.6. voit tutustua myös suomenkieliseen matkailijan oikeudet kokoavaan mobiilisovellukseen, joka on käytettävissä neljällä yleisellä mobiilialustalla: Applen iPhonella ja iPadilla, Googlen Androidilla, RIM:n BlackBerryllä ja Microsoftin Windows Phone 7:lla. Euroopan komission tuottaman sovelluksen voi ladata omaan älypuhelimeen.
Tietoa myös valmismatkoista
Matkustajan oikeudet vaihtelevat sen mukaan, onko hän valmismatkalla vai omatoimimatkalla. Ennen matkan ostamista kannattaakin varmistaa, että matkatoimisto löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ylläpitämästä matkatoimistorekisteristä ja että sillä on vakuus, joka turvaa matkustajien ennakkoon maksamat rahat.
Myös KKV:n asiantuntijoita on mukana 12.6. lentomatkustajan päivän ständillä jakamassa tietoa valmismatkarekisteristä ja valmismatkoista.
(EH)