Route Proving -ohjelma käsitti 14 lentoasemaa eri puolilla maailmaa
Airbusin A350-900 on päättänyt menestyksekkäästi testilento-ohjelmansa (Route Proving). Testausvaiheessa kone vieraili kolmen viikon aikana 14 lentokentällä eri puolilla maailmaa, Helsinki-Vantaa mukana ohjelmassa.
Teknisen testilento-ohjelman tarkoituksena on osoittaa, että lentokone pystyy operoimaan lentoyhtiöiden käytössä maailmanlaajuisesti. Testausvaihe vaaditaan tyyppihyväksynnän saamiseksi. A350 XWB -lentokoneen arvioidaan saavan sen tyyppihyväksynnän tämän vuoden kolmannella neljänneksellä.
A350 XWB päätti testilento-ohjelmansa Ranskan Toulousessa, jonne se laskeutui keskiviikkona klo 19.00 Suomen aikaa. Toulousen-lennolleen kone lähti Helsingistä. Testeissä lentänyt MSN 005 -kone lensi 20 päivää kestäneen maailmankiertueen aikana pohjoisnavan ja jokaisen valtameren yli sekä vieraili 14 tärkeällä lentokentällä eri puolilla maailmaa.
Kiertueen aikana kone lensi aikataulun mukaisesti noin 180 tuntia ja noin 151 300 kilometriä. Konetta lensi Airbusin lentomiehistö sekä Qatar Airwaysin miehistö Dohasta Perthiin, Moskovaan ja Helsinkiin. Lisäksi konetta lensivät Euroopan lentoturvallisuusviraston lentäjät kahdella lennolla.
Eräs kiertueen kohokohdista oli lento Sydneyyn Johannesburgin lentokentältä, joka sijaitsee 1 694 metriä (5 558 jalkaa) merenpinnan yläpuolella. A350 XWB suoriutui hyvin korkealla sijaitsevilla lentokentillä. Lennot Johannesburgista Sydneyyn ja Aucklandista Santiago de Chileen osoittivat koneen kyvykkyyden lentää erittäin pitkiä ja ETOPS-lentoja (Extended range Twin Operations).
”Kone on suoriutunut erittäin hyvin koko kehitys- ja testausvaiheen ajan. Olemme valmiita tyyppihyväksyntään, joka on aikataulutettu tuleville viikoille”, sanoi Airbusin testiohjelmasta vastaava johtaja Fernando Alonso. ”Uskon, että lentokone on valmis käyttöön ja se täyttää asiakkaidemme odotukset.”
Testiohjelma alkoi 24. heinäkuuta Toulousesta. Ensimmäisen reitti matkasi pohjoisnavan kautta Kanadaan ja sieltä Frankfurtiin. Toinen matka suuntautui Aasiaan, jossa kone vieraili muun muassa Hongkongissa ja Singaporessa. Kolmas matka vei koneen Johannesburgiin ja Sydneyyn ja sieltä Aucklandiin, Santiagoon ja Sao Paoloon. Neljännellä ja viimeisellä matkalla kone lensi Toulousesta Dohaan ja Perthin kautta takaisin Dohaan, josta se jatkoi Moskovaan ja lopulta Helsinkiin.
A350 XWB suoriutui Route Proving -ohjelmasta odotusten ja aikataulun mukaisesti. Ohjelman aikana testattiin koneen toimivuutta eri lentokentillä. Lisäksi Johannesburgin kentällä testattiin menestyksekkääsi laskeutumista automaattiohjauksella.
Hiilikuiturunkoinen ja -siipinen A350 XWB on uusin lisäys Airbusin laajarunkokoneiden tuotelinjaan. Sen polttoaineen kulutusta on saatu pienennettyä 25 prosenttia. Kolmeen eri versioon mahtuu 276‒369 matkustajaa. Airbus on saanut A350 XWB -koneesta 742 tilausta 38 eri asiakkaalta (tilanne 30.6.2014).