”Helppoa ja turvallista”
SMT tarjoaa asiakkailleen ensimmäisenä matkatoimistona maailmassa uuden etämyynnin Älymaksamispalvelun. Palvelun avulla matkustaja voi maksaa liikematkaan liittyvät henkilökohtaiset ostoksensa luottokortillaan helposti suoraan kännykästään. SMT Älymaksu on SMT:n ja suomalaisen BookIT-maksuratkaisuyrityksen yhdessä kehittämä palvelu, joka hyödyntää BookITin modernia maksunvarmennukseen ja hyväksymiseen liittyvää mobiiliteknologiaa.
SMT Älymaksu on esimerkki SMT:n aktiivisesta panostuksesta matkustajan elämää helpottaviin ratkaisuihin. Etämyynnin maksupalvelu on tällä hetkellä käytössä yksittäisille, ilman yrityssopimusta maksaville asiakkaille. Sopimusasiakkaiden on mahdollista maksaa SMT Älymaksulla omia henkilökohtaisia ostoksiaan, esimerkiksi lentojen lisäpalveluita.
”Palvelun tuottajat tarjoavat tänä päivänä yhä enemmän matkustusta helpottavia tai matkustamisen mukavuuteen liittyviä lisäpalveluja. Tästä syntyy tarve matkustajille täydentävää yrityksensä maksamia palveluja omilla lisäostoksillaan”, kuvailee SMT:n kehitys- ja IT-johtaja Susanne Lindroos.
”Tavoitteenamme on tehdä ostaminen ja maksaminen mahdollisimman helpoksi matkustajille. Aina mukana kulkeva kännykkä on tähän luonteva ratkaisu. Nyt voimme palvella yritysasiakkaitamme entistä paremmin kunnioittaen yrityksen matkustussääntöä ja samalla huomioiden matkustajan kokonaistarpeet.”
Kun matkustaja haluaa maksaa matkansa luottokortilla, hän saa kännykkäänsä Älytekstiviestin, jossa on tieto tilatusta palvelusta sekä linkki korttimaksamiseen. Matkustaja täyttää luottokorttitietonsa PCI-standardia noudattavaan palveluun. Seuraavilla ostoskerroilla palvelu tunnistaa matkustajan puhelinnumeron perusteella ja lähettää tälle tekstiviestin, jossa maksun voi hyväksyä yhdellä klikkauksella.
Palvelun käyttö etämyynnissä on erittäin helppoa ja turvallista: Se ehkäisee maksukorttitietojen väärinkäyttöä automaattisesti, sillä jokainen Älyviesti sisältää salaisen tunnisteen, ”digitaalisen sormenjäljen”, jonka avulla tiedetään että viesti on aito eikä väärennetty.
”Ratkaisu on nopeasti leviämässä useille etämaksamisen alueille, koska kuluttajat haluavat varmistaa, etteivät heidän maksukorttitietonsa päädy nettirikollisten käsiin”, sanoo BookITin perustaja, keksijä Jukka Salonen. Ratkaisun käyttöönotto on helppoa: käyttäjän ei tarvitse asentaa mitään puhelimeensa eikä tehdä erillisiä sopimuksia tele-operaattoreiden kanssa; käyttäjän tarvitsee vain vastata ostostapahtuman aikana matkapuhelimeensa saamaansa viestiin. Tällä viestillä käyttäjä vahvistaa ostoksensa ja palvelun tarjoaja tietää että viestiin kätketty salainen tunniste on aito.
Käyttäjän tunnistaminen mobiilisti perustuu suomalaiseen Dynamic Dialogue Matrix eli DDM -keksintöön, jolla on yli 100 kansainvälistä patenttia. Matkustusalan ostoksista suurin osa myydään etäkauppana, joten helpompi ja turvallisempi Älymaksaminen helpottaa merkittävästi matkustajien arkea.
Palvelu toimii kaikissa älypuhelimissa ja vaatii kirjautumisvaiheessa vain selainyhteyden. Käyvät pankki- ja luottokortit ovat Mastercard, Visa ja American Express. Palvelukielet ovat suomi, ruotsi ja englanti.