Puolet A350-900, toinen puoli A330-900neo -koneita
Delta Air Lines on tehnyt sitovan tilauksen 50:stä Airbusin laajarunkokoneesta, joista puolet on A350-900-koneita ja puolet A330-900neo-koneita.
Delta Air Linesilla on tällä hetkellä käytössä Airbusin kapearunkokoneita 126 ja laajarunkokoneita 32 – yhteensä siis 158 konetta. Uuden tilauksen lisäksi Deltalla on jo sisällä tilaukset 10 A330-300-koneesta ja 45 A321ceo-koneesta. Tilauskanta nousee nyt 105 koneeseen.
”Kun Yhdysvaltain menestyksekkäin lentoyhtiö sanoo haluavansa meiltä 50 laajarunkokonetta lisää, onhan se kieltämättä melkoinen tuen osoitus tuotteillemme. Delta Air Lines on lennättänyt matkustajia jo yli 80 vuoden ajan, sillä on 80 000 työntekijää ja 165 miljoonaa asiakasta vuosittain”, kertoo Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy.
A350 XWB on Airbusin uusin laajarunkokoneiden perhe. Täysin uuden keskipitkien matkojen lentokoneiden polttoaineen kulutusta on pienennetty 25 prosenttia. Koneiden matkustamoon mahtuu enimmillään 369 matkustajaa, kun koneessa on kaksi luokkaa.
Lokakuun 2014 loppuun mennessä Airbus oli saanut 750 tilausta A350 XWB -koneista 39 asiakkaalta.
A330-koneperheestä on tehty yli 1 300 tilausta, ja yli 1 100 konetta on toimitettu yli 100 asiakkaalle.
Koneperhettä kehitetään jatkuvasti. Airbus käyttää noin 150 miljoonaa euroa vuosittain koneiden paranteluun ja kehittämiseen. Uusin osoitus tästä on A330neo-mallisto, joka perustuu käytännössä suorituskykynsä osoittaneeseen A330-malliin mutta jonka polttoaineen kulutusta on leikattu 14 prosenttia istuinta kohden.
Uusissa A330-800neo- ja A330-900neo-versioissa käytetään uusimpia Rolls-Royce Trent 7000 -moottoreita, niihin mahtuu aiempaa enemmän istuimia, ja myös matkustamoa on uusittu.