LNG:n käytöllä typpi-, rikki- ja hiukkaspäästöt alas
Suomen ABB toimittaa Tallink-konsernin ensimmäiseen nesteytettyä maakaasua (LNG) polttoaineena käyttävään matkustajalauttaan täydelliset sähköiset voimantuotanto-, sähköpropulsio- ja energianhallintaratkaisut. Alus rakennetaan Meyer Turun telakalla ja se tulee liikennöimään Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä.
Nesteytetyn maakaasun käyttö polttoaineena vähentää merikuljetusten typpi- ja rikkioksidi- sekä hiukkaspäästöjä 85-100 prosenttia raskaaseen polttoöljyyn verrattuna. Tallinkin uusi LNG-käyttöinen alus täyttää uudet päästövalvonta-alueille (ECA) asetetut tiukat päästörajoitukset, joihin myös Itämeri kuuluu.
ABB:n toimitus säästää polttoaine- ja energiakustannuksia ja varmistaa luotettavan tehonsyötön kaikkiin Tallinkin uuden sukupolven aluksen laitteisiin ja järjestelmiin. ABB toimittaa alukseen täydelliset voimalaitos- ja propulsiojärjestelmät sisältäen keskijännitegeneraattorit, pääkytkintaulut, propulsiomuuntajat, potkurikäytöt, propulsiomoottorit ja ohjauspotkurimoottorit. Kauppa sisältää suunnittelu-, projektinhallinta-, käyttöönotto- ja etädiagnostiikkapalvelut sekä kattavan koulutuksen miehistölle. Kaupan myötä Tallinkilla on käytössään myös ABB:n huoltokontaktit sekä Helsingin että Tallinnan satamissa.
Uuden aluksen energiatehokkuutta parantaa entisestään ABB:n energianhallintajärjestelmä EMMA, joka monitoroi ja optimoi alusten energiankäyttöä kaikissa olosuhteissa. Tuloksena on energiansäästöä ja päästövähennyksiä.
”Sähköpropulsio on luonnollinen valinta LNG-aluksiin, joissa tarvitaan laivan joustavuutta lisääviä tehokkaita ja luotettavia ratkaisuja. Voimalaitos- ja propulsioratkaisujen, energianhallintajärjestelmän ja huollon tukipalvelujen kokonaistoimituksella ABB pystyy auttamaan Tallink-konsernia optimoimaan tämän uuden sukupolven LNG-lautan operatiivisen tehokkuuden”, liiketoimintajohtaja Juha Koskela ABB:ltä sanoo.
”Valitsimme ratkaisut, jotka tekevät lautasta mahdollisimman ympäristöä säästävän ja operatiivisesti tehokkaan pitkälle tulevaisuuteen. Tallinna-Helsinki -reitin markkinajohtajana olemme ylpeitä voidessamme asettaa vertailukohdan uuden sukupolven matkustajalautoille”, sanoo Tallink-konsernia edustava Tarvi-Carlos Tuulik.
Tallinkin uusi lautta rakennetaan Meyer Turun telakalla ja toimitetaan vuoden 2017 alussa. Aluksen pituus on noin 212 metriä ja bruttovetoisuus 49 000 tonnia. Alus tulee liikennöimään Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä, ja sen suunniteltu matkustajamäärä on 2 800. Lauttayhteys on vuosittaisilla matkustajamäärillä mitattuna yksi Itämeren alueen merkittävimmistä. Valtaosa (75 %) Helsingin sataman matkustajaliikenteestä kulkee Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä. Vuonna 2013 matkustajamäärä kyseisellä reitillä oli yli 8 miljoonaa.
ABB on viime vuosikymmenten aikana toimittanut merenkulkuratkaisuja 34 Meyer-konsernin rakentamaan matkustaja-alukseen. Konserni tunnetaan lukuisten maailman edistyneimpien risteilyalusten rakentajana, esimerkiksi TUI Cruises -yhtiön Mein Schiff 3 -alus on rakennettu Turussa ja Royal Caribbean International -yhtiön Quantum of the Seas sekä Norwegian Cruise Line -yhtiön Norwegian Breakaway Meyer Werftin telakalla Saksassa.
ABB on johtava sähkövoima- ja automaatioteknologiayhtymä, jonka tuotteet, järjestelmät ja palvelut parantavat teollisuus- ja energiayhtiöasiakkaiden sekä liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaiden kilpailukykyä ympäristömyönteisesti. ABB työllistää noin 100 maassa noin 140 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 200.