”Jatkaa uuden Responsible Business Ambassador -tehtävän ohella myös CWT Finlandin toimitusjohtajana”
CWT:ssä on maailmanlaajuisesti 11 Responsible Business Ambassadoria, jotka vastaavat eri maantieteellisillä ja liiketoiminnallisilla alueilla vastuullisen toiminnan toteutumisesta päivittäisessä työskentelyssämme ja sen jatkuvasta edelleen kehittämisestä yhtiössä.
”Vastuullisuus ja eettisyys ovat meille kaiken työskentelymme tärkeät kulmakivet. Meille vastuullisuus merkitsee käytännössä sitä, että pidämme hyvää huolta henkilöstöstämme ja asiakkaistamme, toimimme aina eettisesti ja kannamme yhteiskuntavastuumme mallikkaasti panostaen ihmisoikeuksiin, ympäristöasioihin ja kestävään kehitykseen”, Virpi Paasonen sanoo.
”Suhtaudumme näihin asioihin vakavasti ja osoituksena tässä työssä onnistumisesta saimme maaliskuussa vastaanottaa EcoVadisilta kannustavan tunnustuksen: olemme tutkitusti liikematkatoimistoalan ykkönen globaalisti myös vastuullisen yritystoiminnan osalta. Sijoituimme erinomaisesti suhteessa kaikkiin muihinkin toimialoihin. EcoVadisin tilastoimien toimialojen ja yritysten joukossa CWT kuuluu parhaan 11 prosentin joukkoon. Tämä takaa meille entistäkin vahvemman hopeastatuksen tässä luokittelussa.”
”Myös meillä Suomessa yhteiskuntavastuuasiat ovat olleet lähellä sydäntämme jo pitkään. Yhtenä esimerkkinä haluan mainita, että saimme jo vuosia sitten – ensimmäisenä suomalaisena matkatoimistona – WWF:n Green Office -merkin kaikille toimipisteillemme.”
Ympäristöasioissa toinen merkittävä aloite on CWT Finlandin ja Baltic Sea Action Groupin (BSAG) Itämerestä ja ilmaston tilasta huolta kantaville matkailupalvelujen käyttäjille ja tuottajille kehittämä Travel Balance Fund -rahasto, jonka varat käytetään BSAG:n konkreettisiin hankkeisiin Itämeren ja ilmaston suojelemiseksi.
”Omana tavoitteenani uudessa tehtävässä on vahvistaa vastuullisen toiminnan konkreettista roolia edelleen osaksi päivittäistä työskentelyssämme ja saada se ympäri Eurooppaa jokaisen cwt:läisen sydämenasiaksi. Pyrin siihen, että nämä asiat tulevat entistä näkyvimmiksi asiakastyössämme helposti ymmärrettävässä ja käyttöön otettavassa muodossa. Haluan, että voimme tukea asiakkaidemme yhteiskuntavastuutavoitteita entistä paremmin, sillä vastuullisuus ja eettisyys ovat nousseet aiempaakin tärkeämpään asemaan asiakasyrityksissämmekin. Sama kehitys näkyy myös CWT:n Travel Instituten tekemässä tutkimuksessa, joka käsittelee Matkahallinnon vuoden 2015 prioriteetteja. Sen mukaan yhteiskuntavastuuasioiden merkitys yrityksissä on noussut globaalisti, ja vastuullisuus sijoittui neljän merkittävimmän asian joukkoon.”
Aivan ensimmäisenä CWT:ssä käynnistyy EMEA-alueella uusi ideapankki, jonka avulla kehitetään lisäkeinoja yhteiskuntavastuun parantamiseksi. ”Haemme konkreettisia, heti toteutuskelpoisia malleja. Asiat voi aina tehdä vieläkin paremmin”, Paasonen painottaa lopuksi.