Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Helsinki-Vantaan palkittu sovellus Apple Watchiin

Posted on 24.4.201522.1.2019 by Eero Havia

Finavian mobiilipalvelu uudessa Apple Watch -älykellossa

Finavian mobiilipalvelu on ensimmäisiä suomalaisia sovelluksia, jotka toimivat uudessa Apple Watch -älykellossa.

”Digitaalisten palvelujen kehittäminen on tärkeä osa palvelukehitystämme. Haluamme olla edelläkävijöitä, ja tämä vie digistrategiaamme aimo harppauksen eteenpäin. Olemme ylpeitä siitä, että Helsinki-Vantaan mobiilisovellus on hyväksytty ensimmäisten App Storesta saatavien älykellosovellusten joukkoon”, sanoo lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finaviasta.

Haapasaaren mukaan Finaviassa digipalvelujen kehittäminen kulkee käsi kädessä matkustajien toiveiden ja odotusten kanssa.

Tutkimusten mukaan matkustajat haluavat helpotusta matkan tekoon ja käyttävät siihen mielellään teknologiaa apunaan. Kansainvälisen lentotoimialaa tutkineen SITAn mukaan esimerkiksi 72 prosenttia matkustajista haluaisi mobiililaitteen kautta reaaliaikaistatietoa lennostaan.

Osa Apple Watchin ennakkotilaajista saa uuden älykellon käsiinsä tänään.

Helsinki-Vantaan sovellus älykellossa helpottaa matkustusta

Apple Watch -sovellus on suunniteltu opastamaan lähtevää matkustajaa matkan eri vaiheissa. Kun matkustaja on lisännyt lentonsa Helsinki Airportin iPhone tai iPad -sovellukseen, lento ilmestyy kelloon automaattisesti.

Kellosta pystyy muutamassa sekunnissa tarkistamaan lentotiedot, lähtöajan, lähtöportin, lyhyimmän turvatarkastusjonon, lähtöselvitystiskin, lähtöterminaalin sekä lähtöporttia lähellä sijaitsevat palvelut.

”Sovelluksessa käytetään notifikaatioita, jolloin esimerkiksi tieto portin aukeamisesta ilmestyy kellon näytölle ja selviää näin vain yhdellä vilkaisulla”, Haapasaari sanoo.

Lentokenttäsovellus on esimerkki suomalaisesta osaamisesta

Sovellus on suunniteltu ja toteutettu yhdessä suomalaisyritys Futuricen kanssa.

”Apple Watchiin tulevien sovellusten suunnitteluprosessi tarjosi meille mahdollisuuden tutkia, miten palveluista rakennetaan käyttäjille aitoa lisäarvoa”, sanoo Futuricen suunnittelija Timo Sulanne.

Älykelloissa käyttökokemus on erilainen verrattuna puhelimiin tai tabletteihin. Kellon näyttö on todella pieni. Siksi on tärkeää, että ajankohtainen tieto ilmestyy näytölle ilman selausta.

Vuonna 2013 Teleforum ry ja Teknologiateollisuus palkitsivat Finavian parhaaksi mobiilia palveluissaan hyödyntäväksi toimijaksi omassa sarjassaan. Palkinto tuli Helsinki Airport -sovellukselle, jonka suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat yhteistyössä Finavia ja Futurice.

(EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Finnairin matkustamohenkilöstön työehtoihin neuvottelutulos 19.5.2025
  • Finnair peruu noin 110 lentoa IAU:n työtaistelutoimien takia 19. toukokuuta 18.5.2025
  • Matka 2026 messuja valmistellaan jo 17.5.2025
  • IAU:n lakko vaikeuttaa taas tuhansien lentomatkoja – koko matkailualan klusteri kärsii tilanteesta 16.5.2025
  • Qatar Airways julkisti historiallisen diilin: hankkii jopa 210 Boeing-laajarunkokonetta 15.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus