Oma matkatuotanto mahdollistanut kasvutarinan
Porvoolainen Suomen Matka-Agentit Oy juhlii huhtikuussa 15-vuotispäiväänsä. Yhtiöstä on kasvanut 15 vuodessa suomalaisittain keskisuuri yleismatkatoimisto ja matkanjärjestäjä, joka on laajentunut myös Helsinkiin, Turkuun ja Joensuuhun. Yhtiön varausten vuotuinen bruttoarvo on noin 10 miljoonaa euroa. Henkilökunta on kasvanut kahdesta 14:ään.
Porvoosta Helsinkiin, Turkuun ja Joensuuhun laajentunut Suomen Matka-Agentit toteuttaa vuosittain kymmeniä tuhansia matkaunelmia. Yhtiön noin 10 miljoonan euron bruttomyynnistä valtaosa koostuu omasta matkatuotannosta.” Perinteinen matkatoimisto on vahvoilla nettikauppaa vastaan, kun asiakas haluaa henkilökohtaista palvelua ja räätälöityjä matkoja”, sanoo Matka-Agenttien toimitusjohtaja Jorma Kukkonen.
Sitkeän taantuman vuoksi matkatoimistoalan yritysten odotukset eivät esimerkiksi viime vuonna olleet kovin korkealla, mutta matkustajamäärissä ei yllättäen kuitenkaan nähty pelätyn kaltaista pudotusta. ”Tosin matkailupalvelujen keskihintojen lasku aiheutti pienen notkahduksen alan euromääräisessä myynnissä. Suomen Matka-Agentit on onnistunut uimaan vastavirtaan, sillä myynti kasvoi viime vuonna edellisvuodesta. Myös tämän vuoden alun kumulatiivinen myynti on edellä viime vuodesta.
”Matkustamisesta ei haluta tinkiä. Meillä on kovat kasvutavoitteet. Kehitämme ja tuomme koko ajan markkinoille uusia tuotteita”, sanoo yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Jorma Kukkonen.
Matkatoimistoalan ansaintalogiikka ja ihmisten matkustustavat ovat muuttuneet melkoisesti viime vuosina. Alalta on kadonnut isojakin toimijoita.
Matka-Agenttien aloittaessa perinteinen seuramatkailu oli vielä voimissaan. Myynti kertyi lähes kokonaan suurten matkanjärjestäjien valmismatkojen ja risteilymatkojen välittämisestä.
Yhtiössä päätettiin ryhtyä kehittämään omaa matkatuotantoa. Se ostaa itse hotellit ja laivat tai lennot, paketoi ne ja myi asiakkaille. Nyt oman tuotannon osuus myynnistä on noin 65 prosenttia, liikematkojen noin 30 prosenttia ja välitettyjen matkojen enää viitisen prosenttia.
”Jos emme olisi käynnistäneet omaa tuotantoa, meillä ei olisi enää mitään, mitä välittää”, Jorma Kukkonen sanoo.
Hän viittaa tietysti internetiin, jossa myydään suurin osa perinteisistä seuramatkoista. Omatoimimatkaajat varaavat netistä itse lennot ja hotellit.
Nettikauppa on tärkeä myyntikanava myös Suomen Matka-Agenteille. Myynnin määrä sitä kautta vastaa noin yhden henkilön työpanosta.
Matka-Agenttien kasvu perustuu myös henkilökohtaiseen asiakaspalveluun. Yrityksen kokoluokka mahdollistaa sen, että asiakasta palvelee aina sama henkilö. Mitä erikoisempi tai monipuolisempi matka, sitä vaikeampi se on varata ja ostaa netistä.
”Tuotteisiimme voi liittää erilaisia lisäpalveluja. Ihmiset haluavat tietää niistä enemmän, ja he tulevat toimistoon kysymään. He paketoivat matkoja mieleisekseen tiskillä”, Jorma Kukkonen kertoo.
Suomen Matka-Agenttien oma matkatuotanto koostuu esimerkiksi Euroopan ja Aasian kaupunki- ja rantalomista, perhelomista sekä teemamatkoista, jotka liittyvät vaikkapa formuloihin, moottoripyöräilyyn, taiteeseen ja kulttuuriin. Kasvava tuoteryhmä ovat esteettömät matkat.
Toimitusjohtaja Jorma Kukkonen kertoo, että taantuman myötä asiakasrakenne on hieman muuttunut.
Moni haluaa ryhmän matkaan. Nuoret ovat tyypillisiä yksilömatkaajia, mutta yhä useampi matkan ostaja on seniori-ikäinen tai lähestyy sitä. Monet heistä haluavat matkustaa muiden ihmisten mukana ja osallistua ennalta järjestettyyn toimintaan ainakin jossain määrin.
Kasvava asiakasryhmä ovat ryhmämatkailijat, joille räätälöidään matkat ohjelmineen alusta loppuun.
”Netistä matkoja ostaessa pitää olla varovainen, kaikenlaista yrittäjää on liikkeellä. Jos tulee ongelmia, mihinkään ei ehkä voi ottaa yhteyttä”, painottaa Jorma Kukkonen.