Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Finnairin visio: ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus

Posted on 7.5.201516.1.2019 by Eero Havia

Strategiakatsaus: Finnair siirtyy seuraavaan vaiheeseen

Finnairin uutena visiona on tarjota matkustajille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus. Finnairin hallitus on osana yhtiön vuosittaista strategiatyötä hyväksynyt yhtiön uuden vision, päivitetyn mission ja päivitetyt strategiset tavoitteet.

Finnairin reittiverkosto yhdistää Aasian, Pohjois-Amerikan ja Euroopan pohjoiset alueet Helsinki-Vantaan kotikentän kautta. Sen toiminta perustuu laatuun, luotettavuuteen ja turvallisuuteen sekä pohjoismaisesta puhtaasta luonnosta inspiraationsa saaneeseen muotoiluun. Finnairin visio näkyy muun muassa, helppokäyttöisissä digitaalisissa palveluissa ja business-luokan palvelujen edelleen kehittämisessä. Tavoitteena on, että palvelu lentoasemalla, loungeissa ja lentokoneessa erottuu edukseen, minkä ansiosta asiakkaat saapuvat kohteisiinsa levänneinä ja rauhallisin mielin, kuvaillaan yhtiön tiedonannossa.

Finnairin visio antaa suunnan finnairilaisille ja yhtiön yhteistyökumppaneille asiakaspalvelussa, operaatioissa, sekä toiminnan ja palvelujen kehittämisessä.

Finnairin tehtävä: nopeat ja sujuvat yhteydet

Finnairin missiona on:

– tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet

– tarjota kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle.

Yhtiön päivitetyt strategiset tavoitteet

– Kaksinkertaistaa Finnairin Aasian ja Euroopan välinen liikenne vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta

– Tarjota ainutlaatuinen asiakaskokemus ja saavuttaa toiminnoissaan maailmanluokan laatu

– Tuottaa arvoa osakkeenomistajille

Finnairin kasvustrategian ytimessä on Aasian ja Euroopan välisen lentoliikenteen kasvavan kysynnän hyödyntäminen. Strategia perustuu Aasian kasvaviin markkinoihin, nopeisiin yhteyksiin Koillis-Aasian ja Euroopan välillä, laadukkaaseen palveluun sekä kustannustehokkaaseen ja täsmälliseen operointiin. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille selvän kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian mega-kaupunkien välillä kulkevat Helsingin kautta.

Strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi yhtiön hallitus on hyväksynyt vuosille 2015-2017 kuusi painopistealuetta, jotka ovat:

– Kaukoliikenteen kasvu, painopistealueena Koillis-Aasia

– Ainutlaatuinen asiakaskokemus

– Henkilöstö ja finnairilainen kulttuuri

– Digitalisaatio

– Rahoitus ja pääomarakenne

– Maailmanluokan toiminnot

Finnair siirtyy strategiakaudella 2015-2017 toiminnassaan uuteen vaiheeseen, kun se saa lokakuusta 2015 alkaen käyttöönsä uudet Airbus A350 XWB -laajarunkokoneet ensimmäisenä lentoyhtiönä Euroopassa. Finnair pyrkii hyödyntämään uusien lentokoneiden tuoman kilpailuedun ja varmistamaan laivastoinvestointien rahoittamisen kilpailukykyisin ehdoin strategisten tavoitteidensa saavuttamiseksi.

Finnairin määrittelee taloudelliset tavoitteensa seuraavasti:

Finnairin hallitus nosti yhtiön nettovelkaantumisasteen tavoitetason alle 140 prosentista alle 175 prosenttiin ja vahvisti yhtiön aiemmat muut pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet:

– Toiminnallinen liikevoitto 6 % liikevaihdosta yli syklin

– Toiminnallinen EBITDAR vähintään 17 % liikevaihdosta yli syklin

– Oikaistu nettovelkaantumisaste alle 175 %

– Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) vähintään 7 %

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Finnair suunnittelee ennätysmäärän Lapin-lentoja ensi talvena 20.5.2025
  • Finnairin matkustamohenkilöstön työehtoihin neuvottelutulos 19.5.2025
  • Finnair peruu noin 110 lentoa IAU:n työtaistelutoimien takia 19. toukokuuta 18.5.2025
  • Matka 2026 messuja valmistellaan jo 17.5.2025
  • IAU:n lakko vaikeuttaa taas tuhansien lentomatkoja – koko matkailualan klusteri kärsii tilanteesta 16.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus