”Mobiiliystävällinen ja joustava järjestelmä”
Viking Line on ottanut käyttöön uuden varausjärjestelmän verkkosivuillaan. Tavoitteena on ollut luoda mobiiliystävällinen ja joustava järjestelmä, sillä suurin osa matkoista varataan netin kautta.
Uuden järjestelmän avulla Viking Linen asiakkaat voivat esimerkiksi vertailla eri matkavaihtoehtojen hintoja aiempaa helpommin.
Viking Linen uudistettu varausjärjestelmä on selvästi aiempaa monipuolisempi. Tämä on tärkeää, sillä jopa 70 prosenttia kaikista yksittäismatkoista varataan netissä. Tämän lisäksi vierailut Viking Linen sivuilla ovat nelinkertaistuneet kymmenessä vuodessa.
”Elämme onlineyhteiskunnassa, jossa yhä useampi hoitaa asiansa verkossa. Nettisivujemme ja varausjärjestelmämme täytyy olla helppokäyttöiset ja responsiiviset, eli niiden pitää näyttää hyvältä riippumatta siitä, käyttääkö niitä tietokoneella, tabletilla vai älypuhelimella”, sanoo, Viking Linen liiketoiminnan kehityspäällikkö Gustaf Eklund .
Responsiivisuus on yhä tärkeämpi ominaisuus, sillä eniten käytetty hakukone Google ilmoitti hiljattain suosivansa hauissa mobiiliystävällisiä verkkosivuja aiempaa selvemmin. Viking Linen sivut ovat varausuudistuksen myötä täysin responsiiviset kaikilla kieliversioilla.
Uudistus parantaa myös läpinäkyvyyttä. Matkan hintaa voi nyt vertailla eri päivinä jopa kuukaudeksi eteenpäin. Lisäksi järjestelmä ehdottaa edullisempia matkoja kertomalla esimerkiksi, jos risteily tulee halvemmaksi kuin kaksi reittimatkaa. Asiakas voi myös saada ehdotuksia vaihtoehtoisista matkoista, jos tietty päivä on loppuunmyyty.
Kymmenen vuotta sitten noin 25 prosenttia Viking Line -matkoista varattiin netissä. Vastaava luku on nyt noin 70 prosenttia. Viking Linen tavoitteena on päästä 80 prosenttiin, kun uudistus pääsee täyteen tehoonsa. Moni suosii kuitenkin yhä henkilökohtaista palvelua, kuten asiointia puhelimitse tai suoraan tiskillä. Nämä vaihtoehdot säilyvät luonnollisesti edelleen. Uudistettu varausjärjestelmä on tuotu markkinoille vaiheittain. Järjestelmä on nyt käytössä kaikilla kieliversioilla paitsi venäjäksi.
”Asteittaisen lanseerauksen ansiosta olemme pystyneet minimoimaan riskejä ja tekemään hienosäätöä ennen järjestelmän lopullista käyttöönottoa”, sanoo projektia johtanut verkkokehityspäällikkö Kjell Lindvall.
Viking Line kirjaa vuosittain noin miljoona yksittäisvarausta verkossa. Suomi on suurin markkina noin puolella kaikista varauksista. Sen jälkeen tulevat Ruotsi ja Viro sekä muut kansainväliset markkinat kuten Saksa ja Venäjä.