”Turhat työmatkat pois, palautumisaikaa työmatkan jälkeen”
Työterveyslaitos on julkaissut viiden asiantuntijansa, käytännössä työterveyslääkärin, psykologin ja työ- ja organisaatiotutkijan laatiman teoksen ”Työmatkalla maailmalla”.
Se on tarkoitettu opaskirjaksi sisältämään tietoa ja vinkkejä, miten työssään matkustavien työntekijöiden hyvinvointia ja jaksamista voidaan edistää, miten työmatkojen mahdollisia terveys- ja hyvinvointihaittoja voitaisiin ehkäistä.
Teoksen tekijät sanovat pyrkivänsä kannustamaan työpaikkojen matkustuskäytäntöjen kehittämistä niin, että ne ennalta ehkäisisivät työssään matkustavien ylikuormitusta ja matkojen kielteisiä vaikutuksia.
Kirjan yksi merkittävä ansio on se, että se on ylipäänsä kirjoitettu, ts. että työterveyden ammattilaiset kiinnittävät huomion työ- eli liikematkustuksen niin fyysisiin, psyykkisiin kuin sosiaalisiin seuraamuksiin.
Samoja teemoja on pohdittu osana yritysten matkahallinnon työkenttää myös mm. Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA:n yritysten travel managereille ja muille travel managementin toimijoille suunnatuissa ajankohtaisseminaareissa.
Työterveyslaitoksen kirja käsittelee monia kouriintuntuvia ja työkseen matkustaville tuttuja teemoja: ulkomaan työmatkan kaari, miksi matkaan lähdetään, olisiko matka korvattavissa jotenkin muuten, lentoasemilla odottelu, pitkät istumiset lentokoneessa, lentopelko, majoittuminen kohdemaassa, eri kulttuurit ja vieraan kielen käyttö.
Aikaero, palautuminen ja uni sekä hyvät elintavat myös matkalla ovat saaneet omat lukunsa, samoin työn ja muun elämän yhteensovittaminen. Kirjassa kysytään myös ”Milloin matkoja on liikaa?”. Oma lukunsa on ”Työmatkustaja työterveyshuollon asiakkaana”.
Teos tarjoaa perustietoa, kokeneelle työmatkustajalle usein jo käytännössä koettujen tilanteiden ja ongelmien deskriptioita. Kun tekijät ovat työterveyden ammattilaisia, on näkökulma työmatkustajan terveydessä, mutta mm. työmatkan tarpeellisuuden tai korvattavuuden pohtiminen tulee kovin lähelle myös yrityksen matkahallintoa ja yritysjohdon päätöksentekoa.
Teoksen terminologiassa muutama asia hieman häiritsee. Siellä puhutaan mm. ”työmatkailijasta” ja ”työmatkailusta”, kun täsmälliset termit olisivat työmatkustaja ja työmatkustus (vrt. liikematkustaja ja liikematkustus, engl. business traveler & business travel). Eiväthän työnantajat ja yritykset suinkaan kustanna työntekijöitään matkailemaan. Sitä tekevät turistit oman kukkaronsa sallimissa puitteissa. Termien harmonisointi tarkaksi matkahallinnon ammattilaisten kieleksi olisi onnistunut, jos vaikkapa oikolukuun olisi valjastettu joku matkahallinnon asiaan vihkiytynyt.
Teos on toki hyvin hintansa väärti. Sen saa Työterveyslaitoksen TTL-Kirjakaupasta tai osoitteesta www.ttl.fi/verkkokauppa hintaan 29 euroa. Summa on hyvin käytettyä rahaa heille, joita teema koskettaa: työ- ja liikematkustajat, heidän esimiehensä ja muut sidosryhmät ja yritysten matkahallinnon väki kokonaisuudessaan. (EH)