Matkustajamäärä ja matkustajatuotot kasvussa, kannattavuus parani; tulos edelleen tappiollinen
Finnairin keskeiset toisen vuosineljänneksen (Q2) ja vuoden alkupuoliskon tulosluvut 14.8. tulosjulkistuksen mukaisesti:
Huhti-kesäkuu 2015
*Liikevaihto vuoden 2014 toisen neljänneksen tasolla, 561,0 miljoonaa euroa (565,7).
*Toiminnallinen liiketappio pieneni -12,9 miljoonaan euroon (-19,6).
*Toiminnallinen EBITDAR oli 37,4 miljoonaa euroa (35,5).
*Liiketoiminnan nettorahavirta oli 88,4 miljoonaa euroa (69,2) ja investointien nettorahavirta -53,7 miljoonaa euroa (-92,3).
*Yksikkökustannus ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) kiintein valuuttakurssein nousi 0,7 prosenttia vertailukaudesta.
*Yksikkötuotto (RASK) kiintein valuuttakurssein laski 1,9 prosenttia vertailukaudesta
*Osakekohtainen tulos oli -0,06 senttiä (-0,20).
Tammi-kesäkuu 2015
*Liikevaihto vuoden 2014 tammi-kesäkuun tasolla, 1 101,4 miljoonaa euroa (1 109,0).
*Toiminnallinen liiketappio pieneni -41,3 miljoonaan euroon (-53,9).
*Toiminnallinen EBITDAR oli 56,6 miljoonaa euroa (53,0).
*Liiketoiminnan nettorahavirta oli 101,4 miljoonaa euroa (48,7) ja investointien nettorahavirta 89,2 miljoonaa euroa (141,4).
*Yksikkökustannus ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) kiintein valuuttakurssein nousi 0,9 prosenttia vertailukaudesta.
*Yksikkötuotto (RASK) kiintein valuuttakurssein laski 1,2 prosenttia vertailukaudesta
*Osakekohtainen tulos oli -0,16 senttiä (-0,44).
*Finnair päivittää tulosnäkymiään ja arvioi, että sen toiminnallinen tulos vuonna 2015 on nollatasolla tai hieman positiivinen.
Toimitusjohtaja Pekka Vauramo sanoo tuloksesta:
”Matkustajaliikenteemme lippu- ja lisäpalvelumyynti kasvoivat vahvasti vuoden 2015 toisella neljänneksellä, ja kesäkuussa pääsimme uuteen ennätykseen: kuljetimme yhden päivänä aikana yli 37 500 matkustajaa. Lisäpalvelujen myynti puolestaan kasvoi vuodentakaisesta peräti kolmanneksella uusien tuotelanseerauksien ansiosta. Asiakkaat ovat ottaneet Chicagon reitin ja uudet kesäkausikohteemme vastaan ylittäen odotuksemme. Lisäksi liikematkustus on piristynyt selvästi.
Kannattavuutemme parani merkittävästi, vaikka toiminnallinen Q2-tuloksemme jäikin 12,9 miljoonaa euroa tappiolliseksi. Tulosparannukseen vaikuttivat ydinliiketoiminnan tuottojen kasvun lisäksi kustannussäästöjen eteneminen sekä polttoaineen hinnan lasku, joka heijastuu suojauspolitiikkamme vuoksi kustannuksiimme asteittain. Dollarin vahvistuminen laimensi lentopetrolin hinnan laskusta saatua hyötyä ja kasvatti merkittävästi muita dollarimääräisiä kulujamme, mutta samaan aikaan tulovaluuttojen vahvistuminen tuki myyntituottojamme erityisesti Aasiassa. Osaltaan myönteiseen kannattavuuskehitykseen vaikutti myös Aurinkomatkojen tulosparannus vuoden toisella neljänneksellä.
Vaikka emme voi olla tyytyväisiä tappiolliseen tulokseen, rahoitusasemamme ja maksuvalmiutemme ovat erittäin vahvat. Syksyllä alkava kaukoliikennelaivastomme uudistus parantaa kaukoliikenteemme kustannuskilpailukykyä ja asiakaskokemusta merkittävästi. Samalla jatkamme panostuksia tuottojemme kasvattamiseksi muun muassa lisäpalvelujen avulla ja toteuttamalla tuoteparannuksia mannertenvälisessä liikenteessä.
Suuntamme on oikea ja keväällä päivitetty strategiamme selkeä. Tavoitteenamme on kannattava kasvu, johon saamme uusia eväitä ensimmäisten Airbus 350-koneiden liittyessä laivastoomme tänä syksynä. Ne mahdollistavat vähitellen kapasiteetin kasvun ja pienentävät olennaisesti polttoainekulujamme kaukolennoilla. Olemme myös aloittaneet matkustamohenkilökunnan rekrytoinnin tulevaa kasvua silmällä pitäen. Koko tiimimme valmistautuu innolla Finnairin uuteen vaiheeseen.”
Tulevaisuuden näkymä tilanteessa14.8.2015
Finnair arvioi, että sen toiminnallinen tulos vuonna 2015 on nollatasolla tai hieman positiivinen.
Finnair toistaa aikaisemman arvionsa, että sen kapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvaa vuonna 2015 noin 3 prosenttia ja liikevaihto pysyy noin vuoden 2014 tasolla. Muutoksena aikaisemmin antamaansa näkymään Finnair arvioi, että sen yksikkökustannukset ilman polttoainetta vuonna 2015 pysyvät vuoden 2014 tasolla.
Finnair toistaa myös aikaisemman erillisen ohjeistuksensa, että katsauskauden lopun valuuttakursseilla laskettuna laajarunkolaivaston uudistukseen liittyvien kertaluonteisten erien vaikutus Finnairin liiketulokseen on dollarin vahvistumisen vuoksi vuonna 2015 selvästi positiivinen.